לתרומות לחץ כאן

מוסך תיקן תיקונים שלא קשורים לתאונה ותובע את עלותם מהביטוח של הפוגע

שאלה:

שלום,
לפני כשבוע מישהו פגע ברכב שלי ונתן לי את הפרטים שלו ושל הביטוח.
אני כדרכי שלחתי הרכב למוסך של הביטוח שלי והנוהל הוא ששמאי מעריך את הנזק, במוסך מתקנים את האוטו ואחר כך הם תובעים את עלות התיקון מהצד ג׳.
לדעתי התיקון היה משהו פשוט וזול ואני הודעתי מראש שהיתה עוד מכה ברכב שלא קשורה לתאונה זו. בכל זאת השמאי העריך את זה ותיקנו ועלות של כל התיקונים היתה מאוד גבוהה.
האם אני חייב לעשות משהו? או זה בעיה של השמאי והמוסך שעשו את זה בידיעה?
תודה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אינך חייב לעשות כלום. המוסך של הביטוח שלך נותן לך מתנות וגונב כסף מחברת ביטוח אחרת. אין קשר בין הריווח שלך לגניבה של המוסך. וכן אינך מחויב להתערב מצד מצוות השבת אבידה, שהרי אם תגלה לחברת הביטוח של הפוגע, אתה עלול להגיע למצב שהמוסך יתבע אותך על כל התיקונים היקרים שלא היית מעוניין לתקן כלל.

מקורות:

עיין בשו"ע אבן העזר סי' צ סעיף ט שבעל אינו חייב להחזיר חליפין של כסף שאשתו קבלה שלא כדין, אלא רק הכסף עצמו, אם הוא עדיין קיים, ומקורו מהרמב"ם אישות פרק כב ה"ז. אמנם הנימוקי יוסף בב"ב סוף פרק יש נוחלין כותב שהבעל חייב להשיב גם חליפין של הכסף (ועיין גם בבני אהובה שם שכתב שכן מסתבר) וכן דעת השו"ע בחו"מ סי' שמט סעיף א. אבל, במקרה זה התיקון אינו חליפי הגניבה, שהרי המוסך אינו קונה את החלפים באותו כסף, אלא התיקון התבצע לפני שהמוסך קיבל את הכסף הגנוב.

אין מצוות השבת אבידה אם ייגרם נזק לעצמו, עיין שו"ע חו"מ סי' רסד-ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל