לתרומות לחץ כאן

הנחת חומשים בארון הקודש / שינוי מקום בין משרדים בעבודה

שאלה:

1. האם מותר לשים חומשים בתור ארון הקודש ובו ספרי תורה?
2. אני עובד בקומפלקס ענקי שיש בו המון משרדים. ברגע שאני יוצא מהמשרד שלי ישנו מסדרון עם הרבה מאוד משרדים השייכים לחברות אחרות האם כשאני הולך במסדרון לעבר החדר אוכל זה נחשב כשינוי מקום לעניין ברכות? הכל תחת אותו קורת גג.

תשובה:

שלום וברכה

  1. יש להמנע מלהניח חומשים בתוך ארון הקודש, כמבואר במשנה ברורה בסי' קנד ס"ק לא, אמנם יש שהקלו בארון קודש שאינו ארון ממש שהניחוהו בכותל המזרח, אלא קבוע בקיר ובעצם בנוי על קיר בית הכנסת, שהוא בטל אל הקיר ויש לו רק דין קדושת בית כנסת, ראה רמ"א שם סעי' ג.
  2. אם מדובר במשרדים שתחת בעלויות שונות, מקום שמושכר לכל מיני חברות וכדומה, יש להמנע לעבור מחדר לחדר כיון שנחלקו בזה הדעות אם זה נחשב שינוי מקום. אבל אם כל המשרדים משמשים חברה אחת, אין חשש.

ראה שו”ע או”ח סי’ קעח סעי’ א ובמשנה ברורה ס”ק ד וביאור הלכה שם, שאף שלכתחילה יש להחמיר שלא לצאת מחדר לחדר באותו הבית, מנהג העולם להקל בזה ואפילו מהבית לעליה [כלומר מקומה אחת לשניה]. על מעבר מדירה אחת לשניה תחת קורת גג אחת, כתב בשו”ת בצל החכמה ח”ו סי’ ע שאינו צריך לברך, לפי שאין הדבר תלוי בבעלות אלא ביציאה לרחוב, וכ”כ בשו”ת אור לציון ח”ב פרק יב סעי’ טז ועוד אחרונים. אולם, בס’ שמירת שבת כהלכתה פרק נד סעי’ כז הובא שהגרש”ז אויערבך החמיר בזה שצריך לברך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 1. מה הכוונה יש להמנע? האם זה איסור? זה לא קיר בטל לקיר אלא ארון הקודש של בית הכנסת

    2.כיצד ניתן להמנע? אם אני אוכל במשרד שלי פחות מכשיעור ואז צריך לצאת לחדר אוכל ולשתות אז עליי לברך שוב?

  2. בארון קודש של בית הכנסת יש שני סוגים, יש שלוקחים ארוך ומעמידים אותו בכותל המזרח, בארון כזה אסור להניח חומשים. ויש ארון שאינו עומד בפני עצמו אלא פשוט בונים אותו על הקיר, בארון כזה יש להקל. אמנם מנהג העולם להחמיר גם בארון כזה אבל אין איסור מן הדין.
    אין להכנס לספק ברכות, כיון שיש מחלוקת בענין זה אם הוא שינוי מקום, אל תשתה פחות מכשיעור אם אתה יודע שאתה הולך למקום אחר, ואם עשית זאת, צא לחצי דקה תחת כיפת השמים. בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל