לתרומות לחץ כאן

עובד שהיה גונב ממקום העבודה ומוכר בחצי מחיר

שאלה:

שלום לך כבוד הרב!
לצערי לפני כמה שנים כעסתי נורא על הבוס אצלנו בעבודה כי הוא היה מתעמר בנו ונכשלתי במשך תקופה מאוד ארוכה בגניבה כרונית ממקום העבודה, נהגתי לגנוב מוצרים ממקום העבודה ולמכרם ,למעשה מכרתי המון מוצרים בפחות מהשווי המקורי שלהם , ושילמתי עליהם דמי משלוח ללקוחות כך שיצא שבסופו של דבר קיבלתי חצי מהסכום של המוצר שאותו גנבתי.
שאלותי הן:
1. הסכום הכולל של הגניבה הוא כמחצית מהכסף שיש לי בבנק, האם עלי להיאלץ להיפטר ממחצית הכסף שלי או שאני אחזיר את הגניבה בשלבים בכמה שנים?
2. כיון שעכשיו אני מעוניין להחזיר את הגניבה , האם מוטל עלי להחזיר את המוצרים עצמם או את שווי המוצרים.
אם מוטל עלי להחזיר את המוצרים עצמם, הרי בגלל שהעסק קונה את המוצרים במחיר יותר זול ממה שאני יכול לקנות, האם עלי להשיב את הכמות של המוצרים שגנבתי למרות שלמעשה אני אצטרך לשלם יותר מהערך שלהם שעליו שילם העסק.
3.. עלי להחזיר את הרווח של המוצר שהרווחתי ממנו שלמעשה הוא כמחצית מהסכום או את השווי המלא של המוצר?
4. אם לא אשלם תשלומי כפל, האם גם אז יצאתי ידי חובת השבת אבידה? אני פשוט גנבתי סכום גדול במשך הזמן ואין לי מאיפה להחזיר גם תשלומי כפל?
5. לא נעים לי לדבר עם הבוס ולבקש ממנו מחילה על הסיפור הנ"ל, אני חושש שיצא לי שם לא טוב אם אני אספר לו כזה דבר.. לכן רציתי לשאול אם אקח את הסכום שאותו אני חייב ואשים אותו בקופה של העסק, האם גם אז נחשב שהחזרתי את הגניבה או שאני מחוייב גם לפייס את הבוס? ואם אני מחוייב לפייס את הבוס, האם חובה עלי לספר לו את כל הפרטים של המקרה או שאפשר רק לרמז ?
6. כיוון שאני לא זוכר במדויק את הסכום שאותו אני חייב, האם ניתן לשלם לבוס את הסכום בערך, ואת השאר לשים בצדקה?
תודה רבה!

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

  1. אם יש לך את הכסף בבנק למה שתשלם בתשלומים? אם אין לך אפשרות לשלם מיד, אתה יכול לשלם בתשלומים.
  2. שווי המוצרים. אם גנבת מלאי של מוצרים בבת אחת עליך לשלם מחיר סיטונאי (כמו שהמעביד קונה). אבל אם גנבת כל פעם מוצר בודד, עליך לשלם מחיר קמעונאי כפי שהוא נמכר ללקוחות.
  3. שווי המוצר וכאמור לעיל.
  4. אין חובת תשלומי כפל בזמנינו. גם אין כפל למי שמשלם מיוזמת עצמו.
  5. אם הכסף יגיע לבוס, אתה יכול לשים בקופה וזה ייחשב כתשלום. אתה יכול לבקש מחילה באופן כללי כפי שנהוג לבקש בערב יום כיפור.
  6. מבלי להגיע לפשרה בהסכמה עם הבוס, עליך לשלם סכום מספיק גבוה עד שתהיה בטוח שלא גנבת יותר מסכום זה. מצוות צדקה לא פוטרת כלל ממצוות השבת גניבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל