מה ברכת ממרח בוטנים.
תודה
תשובה:
שלום רב
בענין זה יש לנו את ספק האחרונים בביאור דברי השו"ע בסי' רב סעי' ז, לגבי תמרים שמיעכן, שם הדגיש השו"ע שמדובר בתמרים שמיעכן ביד, ומכאן יש שדייקו שאם התמעכו במכונה, אף שממשן קיים, ברכתם שהכל. וכן דייק שם הנהר שלום ס"ק י. ולכן למעשה יש לברך שהכל.
לק"י
למה להסתפק אחר שכתוב בסימן רד ס"יא שעל חבושים מברך העץ ועל ורדים האדמה? ומיירי בטחונים ממש, כיעויין בבית יוסף.
ספק זה הביא בשו"ת אור לציון, וכבר הרגיש בזה.
ומה הדין כאשר זה חמאת בוטנים עם שברי בוטנים (כאשר הם נראים ומורגשים)?
אני חושב שזו תערובת, כלומר אחרי שטחנו לגמרי חזרו וערבו שם שברי בוטנים, ולכן עדיין הברכה שהכל.
ל*אברהם קרואני* אבל יותר נכון לדמות בוטנים לתמרים שמיעכן ולא לבשמים שהרי בשמים אין דרך אכליתן מצויה אלא על ידי כתישה אבל תמרים כן דרך אכילתן גם בלא מעיכה כמו בוטנים.
השאר תגובה