לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה על מרק גריסים

שלום לרבנים רציתי לדעת מה ברכה אחרונה על מרק גריסים והאם נחשב אוכל או משקה אני ספרדי אשמח למקורות! תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

הגריסים אינם בטלים למרק, ולכן למרות שהוא משקה הם אוכל ויש לברך עליהם ברכה ראשונה ואחרונה כראוי להם. ראה משנה ברורה סי' רח ס"ק כג.

בהצלחה

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    הנ"ל שאל רק לגבי ברכה אחרונה, אז רק רציתי לוודא שהוא (ואני) מודע לנקודות הבאות גם:
    1. אם הירקות/גריסים אינם בכמות נכבדה, האם מברכים גם על המרק, בנפרד?
    2. אם הגריסים התבשלו עם המרק, ודבוקים זל"ז, ברכתם האדמה או מזונות?
    3. אם אכל מהגריסים שיעור כזית, תוך כדי אכילת פרס, אבל רק כשמצרפים גם את המרק להשלים לשיעור הכזית, האם עדיין יברך ברכה אחרונה? היינו, המרק שברכתו שהכל, מצטרף לשיעור האכילה?
    4. שיטת הרב עובדיה, שמברכים על הרוב, ולא על החשוב (כך מובא בילקו"י בפירוש, למרות שראיתי שיש שהבינו אחרת את דבריו). ועוד כל מיני חילוקים מהמשנה ברורה. כמעט עולם הפוך ראיתי.

    http://din.org.il/2013/11/26/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%94-%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%A2%D7%9C-%D7%9E%D7%A8%D7%A7/

    איש את אחיו יעזורו וגו'

  2. 1. כן. 2. מזונות. 3. המרק אינו מצטרף לברכה אחרונה, באופן כללי אוכל ומשקה לא מצטרפים. 4. אינני יודע למה כוונתך, ברור שהרב עובדיה לא חולק על היסוד שכל השו"ע בסי' רח מיוסד עליו, שמזונות אפילו מיעוט, קובע את הברכה בתערובת.

  3. שלום כבוד הרב,
    בנוגע לסעיף 4, היה נראה לי שמה שהרב כתב בתשובתו (סעיף ג', בלינק שציינתי לעיל), אומר שאם יש מרק עם רוב ירקות ומיעוט עוף, עדיין הברכה, על המרק (לא על הירקות. עליהם מברכים בנפרד) תהיה שהכל (בגלל שהעוף חשוב מהירקות, אז המרק נגרר אחריו ולא אחרי ברכת הירקות).
    לעומת זאת, הרב עובדיה אומר, לפי הבנתי, שתמיד הולכים לפי הרוב, והחשיבות של העוף לא מעלה ולא מורידה.
    הראיה שמצאתי היא –
    (סימן ריב – שהעיקר פוטר את הטפילה, סעיף ז')
    האוכל [שלא בתוך הסעודה] תבשיל או אורז, ומונח לפניו בצלחת חתיכת עוף, או שניצל, או בשר, אם הבשר מעורב עם האורז, הוא טפל לגבי האורז, ומברך על האורז בלבד. ובפרט אם נתבשלו בקדרה אחת. אבל אם הבשר מונח בנפרד בצד הצלחת, ואוכלו לבסוף בפני עצמו בלי האורז, מברך גם על הבשר. ובפרט אם הבשר נתבשל בקדרה אחרת. והאוכל אורז ואפונה מעורבים זה בזה, או אורז וגזר וצימוקים מעורבים, מברך בורא מיני מזונות בלבד. וכן אם אוכל אורז עם מלפפון חמוץ, או זיתים כבושים, ואוכל המלפפון יחד עם האורז, אינו מברך, דחשיב כטפל, אבל אם אוכל המלפפון לבסוף לבדו, ולא אכל ממנו עם האורז, לא חשיב כטפל ומברך עליו בורא פרי האדמה, ועל הזיתים בורא פרי העץ. כל שאין אכילת המלפפון באה להעביר טעם האורז, שאז אין זה נחשב כטפל. [ילקו"י שם עמו' תקלג].

    ובלינק הבא, יש ניסיון ליישב את המחלוקת-
    http://www.yeshiva.org.il/ask/88863

    * מה שלא הצלחתי למצוא הוא את המקור שאומר שאם בצלחת יש אורז וירקות ושניצל, והירקות הם הרוב, אז מברכים רק ברכה אחת, האדמה. אלא אם כן הם השלישיה הנ"ל ממש מרוחקים ומופרדים זה מזה (דבר שאינו מצוי. על פי רוב, אנשים נורמלים לא מקפידים על "איסור נגיעה" של האורז עם האפונה, וגם לא על "לא תתגודדו" של גרגיר תירס שנדבק לשניצל).

  4. אכן המנהג הוא שכאשר הם מאכלים נפרדים מברכים על דבר בנפרד, שמעתי בדיוק השבוע בשם הגרב"צ אבא שאול שבבן איש חי סבר שזה כעין מנה אחת, אנשים לא מתייחסים לאורז במפרד ולעוף בנפרד, אלא הארוחה שלהם היא עוף עם אורז, ותמה מאוד על הדברים. אינני יודע היכן נמצא כזה בן איש חי ומכל מקום המנהג ודאי אינו כך, וכדבריך.

  5. לעניות דעתי השאלה נגעה לברכה אחרונה האם מברכים בורא נפשות או מעין שלוש.
    הרבנים לא עני על שאלה זו למרות שזה מתבקש .

  6. אם אוכלים מהדגן כזית בכדי אכילת פרס יש לברך על המחייה. לגבי אם מברכים גם על שאר המרק תלוי בשאלה הנ"ל לגבי ברכה ראשונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל