לתרומות לחץ כאן

בסיס לדבר האסור בכלי שמלאכתו לאיסור / ייחוד מוקצה

שלום !

א. לגבי בסיס, מה הדין בפטיש שזה כלי שמלאכתו לאיסור שהנחתי אותו על השלחן שלי לפני שבת לא במטרה שהוא יישאר שם כל השבת (רציתי לקחת אותו למקום שלו לפני שבת אך שכחתי) ובאמצע השבת הגיעו אורחים והייתי צריך את השלחן להוציא לסלון, האם אני יכול להרים כרגיל את הפטיש ובכך לטלטל את השלחן? שהרי זה לצורך מקומו לכאורה לא?

ב. האם אפשר לטלטל פלאפון שהתחיל השעון מעורר לעבוד, והוא מעיר את מי שנמצא בחדר, האם אפשר לטלטל אותו כרגיל ? דהיינו, האם גם אופן כזה נחשב "לצורך מקומו" או רק אם אני צריך את מקומו ממש נחשב צורך מקומו? [הפלאפון אינו פלאפון שמקפידים עליו]

ג. שאלה אחרונה וכללית במוקצה, למה א"א להתנות לפני שבת (הבנתי ממישהו שזה שו"ע מפורש שא"א להתנות) על כל שאני צריך אותו שהוא לא מוקצה מדעתי?

ישר כח גדול!

תשובה:

שלום רב

  1. בפרי מגדים סי’ שח משב”ז ס”ק ד נסתפק אם בכלי שמלאכתו לאיסור שהוא מוקצה קל יש דין בסיס, אולם התהילה לדוד שם ס”ק א הוכיח מדברי הראשונים שיש להחמיר בזה. במנחת שבת שם הביא מהישועות יעקב שחולק ומיקל. בכל מקרה הבסיס לא יהיה יותר חמור מהמוקצה עצמו, ולכן לצורך מקומו מותר.
  2. מכשיר פלאפון הוא כלי שמלאכתו לאיסור, לכן אסור לטלטלו אלא לצורך גופו ומקומו. כלומר, לצורך האמור שמפריע לו כשזה מצלצל מותר להזיזו ממקומו. ראה בשו”ת ויצב אברהם עמוד תנז. אם מדובר במכשיר יקר שהוא מייחד לו מקום ונזהר למעט בשימוש בו, זה נחשב מוקצה מחמת חסרון כיס ואסור, אבל בדרך כלל זה לא כך.
  3. ההגדרה של ייחוד מוקצה הוא שאני בעצם מפקיע את החפץ משימושו הקודם, ומגדיר לו תכלית חדשה, וכגון שלוקח אבן ומייחד אותה כמעצור לדלת, זה לא סתם נוסח של "יהי רצון" המפקיע דין מוקצה… כך שהנוסח שאתה הצעת הוא חסר משמעות כיון שלא מדובר על חפץ מסויים לשימוש מסויים… וראה כאן בענין זה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שמעתי פעם שיש עוד בעי' בטלטול פלאפון בגלל שהטלטול שלו גורם להפרשים בקליטה שלו ולכתיבה של הפסים המסמנים את חוזק הקליטה. האם הרב יודע משהו בעניין?

  2. בדרך כלל זה לא פסיק רישא וזה גרמא ובכתיבה שאינה מתקיימת שאינה אלא מדרבנן. אם אתה יודע בבירור על סמך נסיונך את הפרשי הקליטה, יש מקום אולי לחשש.

  3. בפשטות כל פלאפון הוי מוקצה מחמת חסרון כיס שהרי אינו ראוי לשום מלאכה אחרת של היתר באופן שלא יתקלקל, כי אותם מלאכות שאולי היו שייכים לעשות בו כגון לפצע בו אגוזים או להניחו תחת רגל המטה להגביהה קצת או שום דבר שהי' אפשר לעשות בו, בודאי מקפידים בכל כיוצא באלה מלעשות בו, ולשום תשמיש שלא הי' בו קפידא הרי אינו שייך שהרי כאמור אינו ראוי למלאכה אחרת, ובכן הוא בגדר מוקצה מחמת ח"כ.

  4. זו לא סיבה להחשיבו מוקצה מחמת חסרון כיס אלא מחלוקת הפוסקים בכלי שמלאכתו לאיסור שאין לו מלאכת היתר, האם הוא נעשה מוקצה מחמת גופו, אבל בעקרון אתה צודק. יש טלפונים שיש בהם שעון שניכר גם ללא מלאכה, כלומר המסך לא נכבה ואז יש לו שימוש היתר. כמו כן יש לדון להקל מחמת שהוא ממש כשעון מעורר, שזה גם מלאכת היתר. לא צריך דוקא לפצח איתו אגוזים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל