לתרומות לחץ כאן

קניית מחבת בתשעת הימים / ברכה על מזוזה שחוזרת מבדיקה

שלום וברכה כבוד הרב

1. האם מותר לקנות מחבת חדש לכבוד הכנת אוכל לשבת בתשעת הימים?
רציתי לקנות מחבת שאוכל להיות בע"ה יותר רגוע לגביו, כי בלי נדר אנקה אותו בעצמי וכו'.
2. שמתי את המזוזה של הבית ואחד החדרים בבדיקה והם כשרות ב"ה, הייתי יכול לקחת אותם בחזרה היום מהבודק בצאנז, אך אמרתי מחר (התקשרתי לבדוק האם זה מוכן ב-סביבות 7 כפי שאמר לי).
בדיעבד אולי הייתי צריך להתעקש בכל מקרה לקחת בסביבות 9 וחצי כפי שנראה לי שהיה מסכים כי שאל מתי נוח לי, מכיוון שחבל להפסיד מצוה יקרה זו.
האם יש אונאת דברים אם אבקש ממנו בכל מקרה לקחת היום למרות שיכול להיות שסיים לעבוד?

תודה רבה כבוד הרב

תשובה:

שלום רב

כלי בית פשוטים מותר לקנות בימים אלו, רק על בגדים פשוטים החמירו [ראה שו"ת לבושי מרדכי ח"ג סי' קפה].

חבל שלא לקחת היום משתי סיבות, ראשית למה להשאיר את הבית ללא מזוזה?? שנית, אם היית מחזיר בו ביום היית יכול לקובעם שוב ללא ברכה, מחר תזדקק לברך. אם אתה לא זוכר איזו מזוזה שייכת לאיזה פתח בלאו הכי קשה לפטור מברכה.

מה הקשר אונאת דברים???

לגבי ההשארות בבית בלילה ללא מזוזה ראה במקורות שנהגו להקל.

מקורות:

בשו”ת בצל החכמה ח”ה סי’ י”א כתב שמותר לגור בבית שאין בו מזוזות, ואם יש מזוזה בחדר אחד ידור וישן באותו חדר, וכ”כ בשו”ת ציץ אליעזר חי”ג סי’ נ”ג בדעת חלק מהאחרונים שאין איסור לדור בבית שאין בו מזוזה, וכ”כ בשו”ת אבני ישפה ח”ב סי’ פ’ ענף ג’, שאם אין לו בית אחר מותר להיות בביתו, אבל ישתדל להשיג מזוזה אחרת מגמ”ח וכדומה, וכ”כ בשו”ת שבט הקהתי ח”א סי’ רע”ג שכאשר שולח המזוזות לבדיקה אינו חייב לקבוע בינתיים אחרות. ועי’ בשו”ת רבבות אפרים ח”ה ריש סימן תקמ”ח, שהגר”מ פיינשטיין זצ”ל כאשר בדק את מזוזות ביתו הוריד את כל המזוזות ובדקם, ועי’ בשו”ת מעשה נסים הכהן ח”ב סי’ רנ”א שכ’ שנוהגים להשאיר מזוזה בפתח הראשי של הבית. ועי’ בס’ בית מתזה עמ’ ש”ח סעי’ י”א שכ’ שאם עתיד להחזירן באותו יום לא יקבע מזוזות אחרות שאולות הואיל ויש ספק אם מברך בקביעת המזוזות השאולות, ואם מחזירן רק למחרת ראוי שיקבע מזוזה אחרת ללא ברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל