לתרומות לחץ כאן

דייל שנתן רשות לעבור למחלקת עסקים ועוד

שלום רב.
רצוני לשאול ב' שאלות.
1) אדם שקנה כרטיס לנסוע במטוס, וכשעלה למטוס ראה שיש מקומות פנויים בביזנעס קלאס, שזה עולה כפול ממה שהוא שילם, וביקש מהאיש שעובד שם, אם יכול להעבירו למקומות האלו מבלי לשלם תוספת, ומצא חן בעיני האיש והסכים לבקשתו. השאלה היא דמאחר שהוא לא בעל החברה, אלא רק פועל בעלמא, אינו יכול להחליט דברים אלו, ונמצא שגזל לחברה, או דלמא יד פועל כיד בעה"ב, והוא יכול להחליט כפי רצונו.
2) כלל יש במלונות שאי אפשר להכניס יותר מחמשה אנשים בתוך חדר, ועכשיו בא משפחה עם שמנה ילדים, ומבקש האבא מהגברת שעובדת שם, אם יכולים להיכנס כולן בתוך חדר אחד, והגברת הסכימה לבקשתו. האם יש בזה איסור גזל מאחר שהיא לא בעלת המלון, או לא.
תודה מראש. ואם תוכלו, בבקשה תשלחו מקורות כדי שנוכל לעיין בזה עוד.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

לעובד יש סמכות להחליט החלטות סבירות, ככל שיש בהן צורך לשמירה על הסדר וכדו'. אבל לא החלטות לא סבירות הנוגדות את הנהלים של החברה. ולכן, אם יש בעיה עם המקומות, כגון אם יצא שמקומו של אדם חרדי הוא בין נשים וכדו' ויש מקום מיותר במחלקת עסקים, יכול דייל להחליט להעביר את הנוסע למחלקת עסקים. אבל לא, בגלל מציאת חן בלבד. כמו כן, יכול עובד במלון להרשות להכניס יותר ילדים בחדר, אם נראה לו שאחרת המשפחה תעזוב את המלון.

כאשר בעלי החברה גויים, ניתן להתיר. משום שמדובר בשימוש שלא ברשות בלבד ולא בגזל ממש. עיין שו"ת בצל החכמה ח"ג סי' מח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל