לתרומות לחץ כאן

אבידות מלפני עשר שנים

שלום הרב! ברשותי ארגז מלא בחפצים שנאספו אצלי במהלך השנים (כגון מכשירי כתיבה מכל הסוגים, כיפות מטענים וכדו'). חלק מהחפצים הם מציאות שמצאתי, חלקם זה חפצים שהתגלגלו אלי בכל מיני דרכים- למשל חפצים שנשארו בחדר שלי בפנימיה שלקחתי אותם על מנת לנסות להחזיר אותם לבעליהם וכדו' (אך לא מדובר בחפצים שהשאלתי ממישהו ולא החזרתי). לצערי הרב על חלק גדול מהחפצים התעצלתי ובסוף לא פרסמתי מודעה של השבת אבידה, כעת אין לי אפשרות לעשות השבת אבידה עליהם היות ומדובר בחפצים מכמה תקופות (למעלה מעשר שנים) שנמצאים בערבוביה. ההיתי מאוד שמח להיפטר מארגז זה מכיוון שהוא תופס לי מקום בבית ומבחינתי אין לי צורך בחפצים אלו. ברצוני לשאול את הרב האם יש איזה דרך שאוכל לזרוק את החפצים כגון ע"י עריכת רשימה של החפצים שהיו אצלי וכדו' או בדרך אחרת? בתודה מראש

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

יש דרך לברר אצל שלושה אנשים המבינים במחירים של חפצים משומשים את המחיר הראוי לכל אחד מהחפצים ולרשום בפנקס תיאור כל הפרטים בצירוף מחירם ולשמור את הפנקס עד שיבוא אליהו. לאחר מכן תוכל להשתמש בחפצים וגם בדמי שוויים.

מסתבר שניתן גם לברר בחנות מחירם של חפצים אלו כחדשים ולרשום בפנקס סכומים אלו, שהם עולים בוודאות על מחירם האמיתי. ובכך תחסוך את הטרחא לברר אצל שלושה אנשים.

מקורות:

עיין שו"ע חו"מ סי' רסז.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רציתי לברר שני דברים לגבי התשובה של הרב:
    א. המטרה בשמירת הפנקס עם תיאור החפצים עד שיבוא אליהו נועדה שאז נשיב לבעלים כסף בשווי החפץ?
    ב. חשבתי לצלם את הפריטים ובכך לחסוך ממני את התאור המדויק של החפץ. האם אצטרך גם במקרה זה לברר מה שווי החפץ (חדש או משומש) או שאוכל לעשות ברור מחיר זה כשבע"ה יבוא אליהו?
    תודה רבה

  2. א. אכן כך, לכשיבוא אליהו תצטרך לשלם את הסכום המופיע בפנקס.
    ב. אין אפשרות לזרוק את החפצים או להשתמש בהם מבלי לקנות אותם. וכדי לקנות אותם יש צורך לקבוע את המחיר ולא ניתן להשאיר פרט זה של המחיר פתוח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל