לתרומות לחץ כאן

חרם דרבינו גרשום שלא להתחתן עם שתי נשים

שלום,
רציתי לדעת. היום לפי ההלכה האם מותר להתחתן עם שתי נשים? אם כן באיזה מצב? איזה סיבות יכולות לגרום לכך? והאם ניתן להסתמך עם תקופת המקרא והרמב"ם לפי רבינו גרשום כשאז היה מותר.
תודה מראש,
שמעון

תשובה:

שלום רב.

אסור להתחתן עם שתי נשים. לא ניתן להסתמך על הנוהג שהיה בתקופת המקרא או התלמוד. דין זה נאמר לכל העדות. לגבי המקרים שניתן להתחתן עם אשה שניה ראה במקורות.

מקורות:

מקור ההלכה היא כידוע, חרם דרבינו גרשום (שהיה חי כ200 שנה לפני הרמב"ם). אמנם לא בכל מקום קיבלו את החרם כידוע. בארצות המזרח לא קיבלו זאת. ראה שו"ת מהר"ם אלשקר סי' צה: "שרוב הגלות לא קבלוה עליהם מעולם, לא אז ולא היום כגון בגלילות ספרד ובמערב ובכל המזרח". וכן בן דורו מהרשד"ם (סלוניקי) אבה"ע סי' קכ, לא רצה להשיב בענין משום שהוא נוגע רק לאשכנזים.

גם עצם התקנה האם היא תקיפה היום, נתונה במחלוקת. השו"ע (אבה"ע סי' א' סעי' י') כתב כי התקנה היתה עד סוף האלף החמישי (האלף החמישי הסתיים בשנת 1240 למינינם). וכן דעת הרבה מהפוסקים. אע"פ שיש חולקים הסבורים שהתקנה קיימת גם היום. (ראה שם פתחי תשובה ס"ק יט).

בכל אופן, גם ללא התקנה מבואר שם בפוסקים כי המנהג מחייב בכל מקום שנהגו שלא לשאת שתי נשים. והיום בכל תפוצות ישראל המנהג הזה קיים ומחייב בכל מקום.

נקודה נוספת יש בענין בדרך כלל אצל ספרדים, שם יש נוהגים לכתוב בכתובה שהחתן נשבע שלא לשאת אשה על אשתו. וזאת עפ"י המבואר בשו"ע סי' א' סעי' יא: "טוב לעשות תקנה בחרמים ונידויים על מי שישא אשה על אשתו". וכן כתב הבית יוסף בסי' קסט: "אע"ג דליכא חרם דרבינו גרשום, שלא גזר אלא עד סוף האלף החמישי, מכל מקום כל אדם משביעין אותו בעת נישואין, שלא ישא אשה על אשתו".

גם עפ"י החרם תיקן רבינו גרשום, שאם לא שייך לגור עם האשה, כלומר, שהיא אסורה עליו מאחר שזינתה מרצון, או שהשתבשה דעתה, יכול לשאת אשה שניה, למרות שאינו יכול לגרש את הראשונה (שוטה אינה יכולה להתגרש, מדאורייתא או מדרבנן, תלוי ברמת אי שפיותה). אז הוא יכול להפקיד את כתובתה בביה"ד, וגם חייב לזון אותה, ויתירו לו להינשא לאשה אחרת. (ראה בהרחבה שו"ע אבה"ע סי' קיט).

אפשרות נוספת היא בהיתר מאה רבנים, אם ביה"ד רואה לנכון שעליה להתגרש ממנו, והיא אינה מוכנה, התירו לו להינשא עפ"י היתר מאה רבנים מג' מדינות. וכתבו הפוסקים כי אפשרות זו עדיפה על גירושין בעל כרחה (שו"ת נודע ביהודה אבה"ע סי' ב'). למעשה, בכל היתר נישואין למרות שלא גירש את אשתו, מקפידים על היתר מאה רבנים.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל