לתרומות לחץ כאן

תיקון חמור על אשת איש ה' ירחם!!!

שלום לרב.

היום קיבלתי על עצמי לא ליפול באיסור נורא שנפלתי בו רבות.
זה איסור חמור של כרת.(אשת איש מחילה)
יעבור מה שיעבור אני לא!!! נופל בזה יותר בע"ה
רק רצוני מכבוד הרב לתת לי תיקון על מעשי הרעים.

אין לי כח לצום.אבל אולי לפדות התעניות ניתן…
משתדל לטבול יום יום
ונותן לתלמידי חכמים שכר עבור זה שילמדו לילה שלם תורה ככפרה ותיקון כרת
מה עוד כבוד הרב?

תשובה:

שלום רב.

ראשית, אגב, איסור אשת איש אינו כרת אלא חנק.

קשה לי מאד לענות לך. הנודע ביהודה (ח"א או"ח סי' לה) כאשר נשאל בשאלה זו, באדם שנכשל משך כמה שנים באיסור אשת איש, וביקש שהנודע ביהודה יערוך לו סדר תשובה, השיב לו: "הנה מה שביקש מעלתו ממני לסדר לבעל תשובה זה תשובה על עונו והזכיר שהוא אדם חלוש מאוד לא יסבול קושי התעניתים וסיגופים גם הזכיר נפלאות מהתמדת לימודו יומם ולילה ואינו שח שיחה בטילה כלל ואינו שוכב בלילה במטה כלל. הנה הקשה לשאול ממני דבר קשה שאיני רגיל להשיב לשואל ממני שאלה בדבר שלא אוכל למצוא שורש בדברי הגמ' והפוסקים כי לא מצינו בכל התלמוד מספר התעניות ימים חרוצים וקצובים לכל חטא ואשמה כפי חומר העון".

"והנה עונו גדול מנשוא מצד חומר העון עצמו עון אשת איש ובפרט שהתמיד בחטא זה שלש שנים רצופות והיה עמה בבית ושכיחא לי' בודאי שאין מספר לרוב פעמים שבא עליה ולא יספיקו לו שנות מתושלח למספר התעניות בתשובת המשקל לפי תשובות הרוקח שדבריו דברי קבלה".

אח"כ בכל זאת כתב לו מה נראה לו שכדאי לעשות אותו חוטא:

"הנה אף שאני מיקל בתעניות וסיגופים ותשובת המשקל לזה האיש אבל פטור בלא כלום אי אפשר בפרט לפי רוב התמדת החטא. והנה התמדת התורה הוא עיקר. אמנם ילמוד דברי תורה שיש בהם ממש משניות בעומק העיון עם תוס' יום טוב ש"ס ופוסקים ותורה נביאים וכתובים וג"כ ספרי מוסר חובת הלבבות מן אחר שער היחוד עד גמירא ושל"ה במקום שאינו מדבר בנסתרות והלכות תשובה ברמב"ם. וידבק מאוד בשירות ותשבחות של דוד המלך ע"ה שזה דבר גדול להלהיב בלב האדם אהבת הבורא ב"ה. אבל שאר תפלות ותחנונים אשר חדשים מקרוב דורות מעוטים לפני דורנו ירחק מהם ובאתר דליעול ירקא ליעול בשרא וכוורי הם שירותיו של דוד שבודאי מועילים, ובכל חצות הלילה ירבה בבכי על החורבן ועל הגלות. והואיל והוא אדם חלש ומתמיד בתורה לא יתענה בקיץ בזמן החום ביותר כמו תמוז כלל רק בערב ר"ח, ושאר ימי הקיץ יתענה בכל שבוע יום אחד מלבד באלול יתענה כל שבוע ב' או ג' פעמים לפי כחו ובעשי"ת יתענה יום ויום ובימי החורף מן תחלת חשוון עד ר"ח ניסן יתענה בכל שבוע שלשה ימים ובתוכם יום אחד שלם לילה ויום. ככה יתנהג שלש שנים רצופות ואם ירגיל לקיים חצות לילה אקום ולא יעבור עליו חצות לילה בשינה ויהיה עומד על משמרתו עד אור היום ולאו דוקא עומד הה"ד יושב רק שלא יבטל מתורה ותהלים מחצות עד אור היום אזי יכול להקל על עצמו קצת מהתעניות ויתענה רק שני ימים בכל שבוע בחורף.".

אין ספק כי הדברים הם קשים מאד. אבל כפי שכתבתי לך אני לא מבין בענין. אבל דבר אחד ברור. כי העיקר הא עצם התשובה הוידוי עזיבת החטא, וקבלה לעתיד. שאלו הם עיקרי התשובה כפי הכתב הרמב"ם בהלכות תשובה בהרחבה.

ידוע גם הסיפור בעבודה זרה (יז,א): "אמרו עליו על ר"א בן דורדיא, שלא הניח זונה אחת בעולם שלא בא עליה. פעם אחת שמע שיש זונה אחת בכרכי הים והיתה נוטלת כיס דינרין בשכרה, נטל כיס דינרין והלך ועבר עליה שבעה נהרות. בשעת הרגל דבר הפיחה, אמרה: כשם שהפיחה זו אינה חוזרת למקומה, כך אלעזר בן דורדיא אין מקבלין אותו בתשובה. הלך וישב בין שני הרים וגבעות, אמר: הרים וגבעות בקשו עלי רחמים, אמרו לו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו, שנאמר: כי ההרים ימושו והגבעות תמוטינה. אמר: שמים וארץ בקשו עלי רחמים, אמרו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו, שנאמר: כי שמים כעשן נמלחו והארץ כבגד תבלה. אמר: חמה ולבנה בקשו עלי רחמים, אמרו לו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו, שנאמר: וחפרה הלבנה ובושה החמה. אמר: כוכבים ומזלות בקשו עלי רחמים, אמרו לו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו, שנאמר: ונמקו כל צבא השמים. אמר: אין הדבר תלוי אלא בי, הניח ראשו בין ברכיו וגעה בבכיה עד שיצתה נשמתו. יצתה בת קול ואמרה: ר"א בן דורדיא מזומן לחיי העולם הבא"!

מעבר לדברים הללו, אין לי מה להוסיף העבירה היא חמורה ביותר, כ"כ הרבה פעמים אנו מוצאים בהלכה בכל מיני נושאים כי אם השאלה היתה בענין אחר היה מקום להקל. אבל "משום אשת איש החמירו" כלומר, חז"ל ראו בעבירה זו את העבירה החמורה ביותר!!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בנוסף לדברי הרב
    יש לאר"י זל תיקון לכול האיסורים אותו עושים בימי השובב"ים בישיבות השלום של הרב בצרי ועוד
    לגבי התשובה של רבי אליעזר בן דורדיא הרבה שואלים גם אנו בכינו גם אנו הורדנו דמעות ועוד שלא חטאו כמו אליעזר בן דורדיא ששכב עם נידות גוייות
    ומה זכה אליעזר בן דורדיא להקרא רבי ועוד להפטר מגיהנום וזכה למעלה הגדולה ביותר של מזומן לעולם הבא שזה למעלה מבן העולם הבא וחלק בעולם הבא
    וראיתי תשובה בנושא שיש סליחה מחילה וכפרה …סליחה זה מה שרובנו עושים עם בורא עולם רוצים שיסלח כדי להמשיך הלאה כמו שהקהלות יעקב כתב לגבי קין ותשובתו
    מחילה זה דרגה יותר טובה כשהחוטא מוריד דמעות וזועק
    אבל הטובה ביותר זה כשהחוטא מבין מה עשה כול גופו רועד מבושה מזדעזע הוא נשבר מעומק ההבנה מה עשה לבורא עולם לא תשובה שמטרתה שהשם לא יפגע במזלי וביתי אלה תשובה כדי שהשם ידע ויראה וישמע שאני החוטא מלא בושה מלא כלימה עיני דומעות וליבי שותת ולא אפסיק עד שאפייס לבוראי ….וזה הצליח אליעזר בן דורדיא לעשות לעשות תשובה לא כלפי חוץ לא למען סליחה ושלום …
    תשובה מאהבת השם מהכרה עמוקה שפגע במלך מלכי המלכים
    אם נעשה תשובה כזו כמו אליעזר בן דורדיא גם אנו נקבל מחילה וכפרה גמורה

  2. הנושא הוא כמובן התשובה. ולכן החשיבות היא חומרת האיסור. ואיסור שיש בו מיתת בי"ד חמור יותר מאיסור כרת. כלומר, לגבי חומרת האיסור אין משמעות אם זה נעשה בשני עדים או לא.

  3. במדרש משלי שוחר טוב (פרק ו', דומני סעיף כ"א), שואל אלישע בן אבויה שחטא באשת איש את רבי מאיר, מה לעשות לתיקון הדבר? ורבי מאיר ענה לו: יגדל יתום בתוך ביתו, וילמדו תורה, ויעשה תשובה. בימינו לעניות דעתי מי שאי אפשר לו לאמץ יתומים, יתמוך ביתומים. היינו ניתן לתרום סכומי כסף כפי כיסו של אדם ובקביעות לבתי יתומים של תינוקות של בית רבן, לומדי תורה ומצוות, ומעלה עליו כאילו הוא מלמדם תורה. והכי חשוב שיעשה תשובה. בהצלחה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל