לתרומות לחץ כאן

פיצוי בגין איחור במסירת דירה

שלום רב,
א, קניתי מקבלן מסוים דירה ובחוזה ישנו סעיף בזה"ל: "בגין איחור מעבר למועד הנ"ל ישלם המוכר לקונה פיצוי כספי בסך 5000 ש"ח לחודש".
ב, כחלק מההסכם עם שותף של אותו קבלן נטלתי משכנתא מוקדמת, לטובתם ובתמורה לזה הסכימו לשלם לי את השכירות בדירה שהייתי עד הכניסה לדירה החדשה, הספק הוא האם תוכן סעיף הפיצויים הוא בשביל שכירות הדירה הראשונה, ואם כן כיון שבהסכם אחר קיבלתי כבר את דמי השכירות אינו רשאי לתבוע את הפיצוי על האיחור הנ"ל, או שכיון שהפיצוי הוא על עצם האיחור בלא שייכות לשכירות הדירה הראשונה. כמובן שאין איזכור בסעיף הנ"ל על מה יבוא הפיצוי, ומובן עוד כי קיימת עוגמת נפש באיחור גם בלא קשר להוצאת השכירות.
יישר כח.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

הנך זכאי לקבל גם כפל של דמי שכירות. אם היה נקבע בחוזה שמגיע לך פיצוי על נזק שיהיה בפועל, לא היה מגיע לך הפיצוי, משום שאין לך נזק. אבל אם נקבע סכום פיצוי קבוע (ואפילו אם היה נקבע פיצוי של דמי שכירות) אין הבדל אם יש לך כבר מימון על השכירות.

כל זה מצד פרשנות ההסכם, אבל ייתכן שסעיף הפיצוי אינו תקף משום 'אסמכתא' (חוסר גמירות דעת).

מקורות:

בשו"ע אבן העזר סי' קיד סעיפים ח-י מבואר שאם אדם התחייב לפרנס את בת אשתו מנישואין קודמים, הרי הוא חייב לתת לה שווי המזונות אם יש לבת מזונות מאדם אחר.

לעניין אסמכתא בפיצוי מוסכם עיין עלון המשפט גליון 2 עמוד ג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רכשתי ב 02.05.2010 דירה מקבלן " על הנייר" .
    לפי חוזה היה כתוב , שתאריך מסירה היא 32 חודשים מקבלת היתר בניה. ההיתר בנייה התקבל ב 12/09/2010 וזאת אומרת ,שתאריך מסירה היא 12/5/2013.
    במשך כל ה 3 שנים האלה קיבלתי כבר 2 מכתבי איחור. ראשון ל 31/12/2013 והשני ל 30/06/2014 . ללא סיבות מאוחדות לאיחור.
    כמובן יש בחוזה את ה"גרייס" 3 חודשים ואת הדחייה עקב שינויים , שעשיתי בדירה ( 28 יום).
    יש בחוזה גם סכום פיצוי מוסכם 650 דולר על כל חודש איחור.
    שאילה שלי , האם יש אשפרות לקבל יותר מהסכום הפיצוי שמופיע בחוזה ?
    יש בחוזה סעיף די מעניין ,שאולי יכול לעזור לי. :

    "במיקרה של פיגור מצד המוכר במסירת החזקה בדירה , מעבר למועדים הקבועים לכך בסעיף 6 לעיל , ישלם המוכר לקונה פיצוי קבוע ומוערך מראש, כמפורט בנספח 1.2.2 . ככל שבכפוף לאמור בסעיף 6 לעיל , לא יעלה הפיגור במסירה על שישה חודשים , יהיה הפיצוי הנ"ל , תרופתו היחידה של הקונה כלפי המוכר , והקונה לא יהיה רשאי לתבוע במקרה כזה מהמוכר , סעד אחר ו/או נוסף כלשהו. "

    בסעיף 6 מדובר על גרייס של 3 חודשים

    בסעיף 1.2.2. מופיע פיצוי 650 דולר .

    האם איחור של יותר מ6 חודשים אחרי גרייס והשינויים בדירה בוצעו , פותח לי אפשרות לדרוש פיצוי יותר גדול גם על התקופה של 6 חודשים ראשונים של איחור וגם על התקופה , שאחרי ?

  2. כפי הבנתי בפרשנות החוזה, במקרה שהיה איחור העולה על 6 חודשים, יש לך זכות לתבוע פיצויים על כל האיחור, כולל השישה החודשים. אם כן, יש לך זכות לתבוע פיצויים על נזק בפועל, או פיצויים לפי חוק מכר דירות (עיין כאן) על כל האיחור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל