לתרומות לחץ כאן

שלא לגלות על הטעות לצורך קיזוז חובות

שלום רב,
א, קניתי דירה מקבלן מסוים ובחוזה ישנו סעיף בזה"ל: "בגין איחור מעבר למועד הנ"ל ישלם המוכר לקונה פיצוי כספי בסך 5000 ש"ח לחודש". הקבלן איחר ב-4 חודשים את הבנייה, ללא הצדקה כלל. אמנם לא נעים לי לתובעו ע"כ, כי בס"ה ההתנהלות מצוינת, והעיסקה יצאה לפועל, ואני סבור שאם אתבע את הפיצוי הנ"ל זה ירע את טיב היחסים בינינו.
ב, עוד אציין, כי כנ"ל גם תיווכתי לו קונה לדירה אחרת וגם את דמי התיווך אין בכוונתי לדרוש ממנו בסיבה הנ"ל.
ג, כשעשינו חשבון בסוף העיסקה, אני כמעט בטוח שנפלה טעות שחשבונו ע"ס 10000 שקל לטובתי [בטעות הוא סבור ששילמתי 10 אלף נוספים] אני מסופק אבל נראה לי כנ"ל.

שאלתי היא האם אני יכול לא להודיעו על הטעות, וכביכול לקזז לו מהמגיע לי מב' הסעיפים הראשוניים. כך שאקבל את המגיע לי והוא לא ידע.

יישר כח

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

בעיקרון, אם הנך בטוח במאת האחוזים שהקבלן חייב לך כסף, הנך רשאי שלא לגלות לקבלן על הטעות ולקזז על החוב. אבל במקרה שלך לא ניתן להחליט מבלי לשמוע את תגובת הקבלן וכדלהלן: לגבי הפיצוי הקבלן אולי יוכל להוכיח שהיה אנוס על האיחור (ויש מקרים שהתחייבות זו לא תקיפה מדין אסמכתא) ולגבי התיווך אולי הקבלן כבר היה לו מידע על קונה זה.

אני מציע שלא לומר לקבלן כלום עד אשר תסיים איתו את הקשרים לגמרי ואז לדרוש ממנו את הפיצוי ודמי התיווך, לשמוע את תגובתו ולנהוג בהתאם.

מקורות:

לעניין תפיסה כאשר יש רגליים לדבר שחייבים לו כסף עיין בסמ"ע סי' עה ס"ק מט, בש"ך שם ס"ק סג ובפתחי תשובה סק"כ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל