לתרומות לחץ כאן

מזוזה בדירה שכורה שאי אפשר להורידה

אנחנו נכנסנו לדירה שכורה ואנחנו רוצים לקבוע מזוזה שלנו בפתח הדירה. אולם, לא ניתן להוריד את המזוזה של הבעלים שקבועה על הדלת מבלי שתישבר (מאחר והיא דבוקה בדבק חזק) ואף אין אפשרות להוציא ממנה את הקלף על מנת לבדוק אותו. מה ניתן לעשות?

תשובה:

שלום רב!

ודאי, אם אפשר לבקש רשות מבעה"ב עדיף לעשות זאת באופן שידע שאתם עושים זאת.

אולם במקרה שבעה"ב לא מעוניין שיחליפו את המזוזה, אם לטענתו המזוזה בוודאות המזוזה כשרה לכתחילה ולא בדיעבד, ואין בה חשש כשרות, אין צורך להחליפה אלא אם כן יש שינוי בצורת האותיות [אשכנזיות לספרדי או ספרדיות לאשכנזי], או שהיא כשרה בדיעבד, רשאים להורידה אף אם היא דבוקה באופן שעלול לקלף או להזיק למזוזת הבית, כיון שבעל הבית מחויב להעמיד אפשרות להניח מזוזה כשרה בפתח הבית.

בכל מקרה אסור להניח עוד מזוזה בפתח הבית, אלא אם כן המזוזה של בעל הבית היא מזוזה פסולה בוודאות.

מקורות:

בשו"ע יו"ד סי' רצא ס"ב, וחו"מ סי' שטז, מבואר שמזוזה חובת הדר, אולם ברור שעל הבעה"ב להעמיד אפשרות כזו ואינו יכול לומר שאינו מעונין שיניחו מזוזה על הפתח כיון שזה טעון קדיחה במזוזת הפתח או בהדבקה ועלול לקלף את הצבע, ולכן כל עוד שההנחה היא בצורה רגילה אינו יכול למנוע, ונכלל בכלל שימוש סביר, הוא הדין כאשר צריך לבדוק את המזוזה, לפי כללי בדיקת המזוזה, שהיא אחת לג' שנים, או במקום שיש חשש על כשרות המזוזה, וכמבואר בשו"ע (יו"ד שם ס"א).

אין להניח עוד מזוזה בפתח הבית אם אי אפשר להוריד את הישנה אלא על ידי טורח כמבואר בפ"ת (שם סק"א) ובמקדש מעט (סק"א) שהוכיח שכן דעת הדע"ק, והטעם משום "בל תוסיף".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל