לתרומות לחץ כאן

שכרה של קמחית

שאלה:

‏שלום ‏לרבנים שליטא ‏הנה מבואר בזוהר הקדוש ‏שאם האישה לא תהיה צנועה הבנים שלה לא יהיה חשוב ברוחניות ‏להיות גדולי הדור ‏ועוד מבואר ‏שהם יהיו קצת מקולקל ברוחניות משום זה ואני מאוד ‏ ‏בצער מזה ‏למה משום האמא שלי אני ‏מקבל ‏קללה קשה ‏כזו חס ושלום ‏‏רחמנא לשזבן

‏הרי אמת שאין לנו עסק בנסתרות ‏אבל זה האמת וזה מצער אותי ‏מאוד למה אני צריך לסבול בגלל המעשים של אמא שלי ( ‏לא צריך לפרסם זה אבל אני לא באה ‏ממשפחה חילונית ברוך השם ההורים שלי ‏היה דתיים ‏אבל הם התגרשו ואני ראיתי ‏משניהם ‏ירידה ‏ברוחניות ‏ואני מבין שבשנים האחרונות אמא שלי לא מלבושה צנוע ‏בכלל בחוץ ‏ ‏ולא שהיא קצת לא צנועה אבל לצערי הרב היא מאוד לא צנועה ‏ואני חושב שאין לי אפשרות להיות ‏אדם טוב ‏ברוחניות ‏וכל שכן לא אדם גדול) ‏סליחה על ‏האריכות

תשובה:

שלום ידידי, קראתי בתשומת לב את הכאב שלך, אבל שים לב שלא דייקת וזה משנה את כל התמונה…

 

לא כתוב בשום מקום שאם האמא לא צנועה הבנים שלה לא יהיו גדולי תורה! כתוב אחרת! שאם תהיה צנועה זו סגולה גדולה שיהיו גדולי תורה. כלומר זה כלי שיסייע להם. ומצינו להרבה מגדולי האומה שהיו בכלל גרים, אן צאצאי רשעים ממש, במצב הרבה יותר גרוע ממה שאתה מתאר, מבני בניו של סיסרא ואפילו של המן היו גדולי התנאים והאמוראים…

לכל אדם יש בחירה ובידו לגדול ולצמוח לתורה וליראת שמים עד אין סוף!

נקודה נוספת, אימך יכולה עדיין לחזור בתשובה שלימה, וממילא לא ברור שאפשר לדון אותה רק לפי המעשים שלה עכשיו בלבד. מדבריך נראה שהיא במצב קשה ויתכן שהוא גורם לה להתנהג בצורה המסוימת שאתה מתאר, אבל אין זה מעיקר מהותה, וברגע שתעלה על דרך המלך הרי שההתנהגות שלה תשתנה. הקב"ה לא דן את הבן אדם רק לפי רגע מסוים, יש מכלול רחב של דברים, והאדם יראה לעיניים וה' יראה ללב. ה' דן כל בן אדם לכף זכות. וכאמור בוודאי ובדוודאי שיש לה וגם לך יכולת לבחור בטוב. במקורות למטה הבאתי קצת דברים על הענין, את הרמב"ם בהלכות תשובה על כך שיש לאדם כוח לבחור בפני עצמו בכל מצב, וכן שתמיד הוא יכול לעשות תשובה.

מקורות:

רמב"ם הלכות תשובה פרק ה

הלכה א

רשות לכל אדם נתונה אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע הרשות בידו, הוא שכתוב בתורה הן האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע, כלומר הן מין זה של אדם היה יחיד בעולם ואין מין שני דומה לו בזה הענין שיהא הוא מעצמו בדעתו ובמחשבתו יודע הטוב והרע ועושה כל מה שהוא חפץ ואין מי שיעכב בידו מלעשות הטוב או הרע וכיון שכן הוא פן ישלח ידו.

הלכה ב

אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומה"ע ורוב גולמי בני ישראל שהקב"ה גוזר על האדם מתחלת ברייתו להיות צדיק או רשע, אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם או חכם או סכל או רחמן או אכזרי או כילי או שוע וכן שאר כל הדעות, ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה, הוא שירמיהו אמר מפי עליון לא תצא הרעות והטוב, כלומר אין הבורא גוזר על האדם להיות טוב ולא להיות רע, וכיון שכן הוא נמצא זה החוטא הוא הפסיד את עצמו, ולפיכך ראוי לו לבכות ולקונן על חטאיו ועל מה שעשה לנפשו וגמלה רעה, הוא שכתוב אחריו מה יתאונן אדם חי וגו', וחזר ואמר הואיל ורשותנו בידינו ומדעתנו עשינו כל הרעות ראוי לנו לחזור בתשובה ולעזוב רשענו שהרשות עתה בידינו הוא שכתוב אחריו נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה וגו'.

הלכה ג

ודבר זה עיקר גדול הוא והוא עמוד התורה והמצוה שנאמר ראה נתתי לפניך היום את החיים, וכתיב ראה אנכי נותן לפניכם היום, כלומר שהרשות בידכם וכל שיחפוץ האדם לעשות ממעשה בני האדם עושה בין טובים בין רעים, ומפני זה הענין נאמר מי יתן והיה לבבם זה להם, כלומר שאין הבורא כופה בני האדם ולא גוזר עליהן לעשות טובה או רעה אלא הכל מסור להם.

הלכה ד

אילו האל היה גוזר על האדם להיות צדיק או רשע או אילו היה שם דבר שמושך את האדם בעיקר תולדתו לדרך מן הדרכים או למדע מן המדעות או לדעה מן הדעות או למעשה מן המעשים כמו שבודים מלבם הטפשים הוברי שמים היאך היה מצוה לנו על ידי הנביאים עשה כך ואל תעשה כך הטיבו דרכיכם ואל תלכו אחרי רשעכם והוא מתחלת ברייתו כבר נגזר עליו או תולדתו תמשוך אותו לדבר שאי אפשר לזוז ממנו, ומה מקום היה לכל התורה כולה ובאי זה דין ואיזה משפט נפרע מן הרשע או משלם שכר לצדיק, השופט כל הארץ לא יעשה משפט, ואל תתמה ותאמר היאך יהיה האדם עושה כל מה שיחפוץ ויהיו מעשיו מסורים לו וכי יעשה בעולם דבר שלא ברשות קונו ולא חפצו והכתוב אומר כל אשר חפץ ה' עשה בשמים ובארץ, דע שהכל כחפצו יעשה ואף על פי שמעשינו מסורין לנו, כיצד כשם שהיוצר חפץ להיות האש והרוח עולים למעלה והמים והארץ יורדים למטה והגלגל סובב בעיגול וכן שאר בריות העולם להיות כמנהגן שחפץ בו, ככה חפץ להיות האדם רשותו בידו וכל מעשיו מסורין לו ולא יהיה לו לא כופה ולא מושך אלא הוא מעצמו ובדעתו שנתן לו האל עושה כל שהאדם יכול לעשות, לפיכך דנין אותו לפי מעשיו אם עשה טובה מטיבין לו ואם עשה רעה מריעין לו, הוא שהנביא אומר מידכם היתה זאת לכם, גם המה בחרו בדרכיהם, ובענין זה אמר שלמה שמח בחור בילדותך ודע כי על כל אלה יביאך האלהים במשפט, כלומר דע שיש בידך כח לעשות ועתיד אתה ליתן את הדין.

 

מתפללים להצלחתך!

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ‏סליחה כבוד הרב אבל הלא ‏בזוהר הקדוש חלק ג ‏דף קכה ‏‏הזוהר הקדוש אומר מה אני אמרתי ‏והנה זה הלשון ״רִבִּי חִזְקִיָּה פָּתַח, (תהילים קכ״ח:ג׳) אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פּוֹרִיָּה וְגוֹ', מַה גֶּפֶן לָא מְקַבֵּל עָלֵיהּ אֶלָּא מִדִּידֵיהּ, כַּךְ אִתְּתָא דְּיִשְׂרָאֵל, קַיְּימָא בְּהַאי גַּוְונָא, דְּלָא מְקַבְּלָא עָלָהּ אֶלָּא הַהוּא בַּר זוּגָהּ. כְּשַׁפְּנִינָא (נ"א כתורא) דָּא, דְּלָא מְקַבְּלָא אֶלָּא הַהוּא בַּר זוּגָהּ. וְעַל דָּא כְּגֶפֶן פּוֹרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ. מַהוּ פּוֹרִיָּה. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר (דברים כ״ט:י״ז) פּוֹרֶה רֹאשׁ. פּוֹרִיָּה: פּוֹרַחַת, דְּאַפִּיקַת עֲנָפִים לְכָל סִטְרָא. וְאָן. בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ, וְלָאו לְבַר בְּשׁוּקָא, בְּגִין דְּלָא תֵּיתֵי לְשַׁקְּרָא בִּבְרִית עִלָּאָה.
    וּשְׁלֹמֹה אָמַר, (משלי ב׳:י״ז) הָעוֹזֶבֶת אַלּוּף נְעוּרֶיהָ וְאֶת בְּרִית אֱלֹהֶיהָ שָׁכֵחָה. מַאן בְּרִית אֱלֹהֶיהָ. הַהוּא אֲתָר דְּאִקְרֵי בְּרִית. וְהִיא אִתְקַשְּׁרָא בֵּיהּ, בְּגִין כַּךְ בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ.
    אָמַר רִבִּי חִזְקִיָּה, תּוּנְבָא לֵיתֵי עַל הַהוּא בַּר נָשׁ, דְּשָׁבַק לְאִנְתְּתֵיהּ דְּתִתְחַזֵי מִשַׂעֲרָא דְּרֵישָׁה לְבַר. וְדָא הוּא חַד מֵאִינּוּן צְנִיעוּתָא דְּבֵיתָה. וְאִתְּתָא דַּאֲפִּיקַת מִשַׂעֲרָא דְּרֵישָׁה לְבַר, לְאִתְתַּקְּנָא בֵּיהּ, גָּרִים מִסְכְּנוּתָא לְבֵיתָא. וְגָרִים לִבְנָהָא דְּלָא יִתְחַשְּׁבוּן בְּדָרָא. וְגָרִים מִלָּה אַחֲרָא דְּשַׁרְיָא בְּבֵיתָא. מַאן גָּרִים דָּא. הַהוּא שַׂעֲרָא דְּאִתְחֲזֵי מֵרֵישָׁהּ לְבַר. וּמַה בְּבֵיתָא הַאי, כָּל שֶׁכֵּן בְּשׁוּקָא, וְכָּל שֶׁכֵּן חֲצִיפוּתָא אַחֲרָא. וּבְגִין כָּךְ אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פּוֹרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ.״ ‏אכן זה קשה למה היה צדיקים ‏שאמהאות שלהם לא היה כל כך טוב ‏אבל זה מה שכתוב בזוהר הקדוש האם יש לרב ‏תשובה לי?

  2. אני חוזר שוב על דברי, אין הכוונה שמעשיה של האם מכריחים משהו בבנים, לכל אדם יש בחירה! אלא שאם היתה נוהגת בצדקות זה היה משפיע טוב על בניה ונותן להם סיוע, וכשאינה נוהגת כך, קשה להם יותר, אבל יש להם בחירה והם יכולים ומסוגלים! כל מה שכתבת היה בהתחשב בדברי הזוהר הללו, כפי שרמזתי בכותרת שיצרתי לשאלתך.. בעזרת ה' תגיע למעלות גדולות ונשגבות בזכות מעשיך הטובים ושאיפותיך. אין דבר העומד בפני נשמה של יהודי ששואף לגדולות!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל