לתרומות לחץ כאן

הכנת קפה שחור בשבת

שאלה:

שלום וברכה.
לפי ההלכה האשכנזית
בעניין הכנת קפה בשבת, אני מבין שיש בישול אחרי קליה, אני מבין שאפשר לראות שיש גם בישול בכלי שלישי,
ואומר את הכנות שלי שאנחנו בבית שותים רק קפה שחור,
באיזה שיטה כן יהיה מותר להכין את הקפה בשבת?
חוץ מדעת הרב אגרות משה שמתיר בכלי שלישי להכין ואח"כ לשים את הקפה והסוכר?

כמו כן לא ברור בסימן שיח ס"ק לה שכתב שמעלה עליו מכלי שני על דבר שלא התבשל?

תשובה:

בני אשכנז נהגו שלא להכין קפה שחור בשבת.

גם כלי שלישי הוא בעיה כיון שלמעשה עינינו הרואות שזה מתבשל אותו דבר.

ועתה אסביר:

הקפה עבר הליך של קלייה, ובני אשכנז מחמירים שיש בישול אחרי קלייה וגם שבגלל הקלייה זה נחשב תמיד קלי הבישול.

בדעת השו"ע יש בזה מחלוקת:

הכף החיים (שיח, פג) סבר שאף השו"ע מחמיר בבישול אחר אפיה ולא הקל אלא בכלי שני כפי שפירש הרמ"א בדבריו. לעומתו הגר"ע יוסף (יחווה דעת ח"ב סימן מד) סבר שהשו"ע מקל בכל בישול אחר אפיה, וכן פסק להלכה, וכן פסק המנוחת אהבה פרק י סעיף כו. האור לציון (ח"ב פרק ל שאלה ו ) סבר שלמרות שפשט דברי השו"ע ב'יש מתירין' היא להקל בזה, מכל מקום באיסור תורה אנו הולכים אחרי הדיעה המחמירה שיש בישול אחרי קלייה או אפייה.

במשנה ברורה שיח מב מוסיף ואומר, שמנהג בני אשכנז כאמור להחמיר גם בכלי שני [כנגד החזון איש שכידוע החמיר בזה רק בדברים הידועים כקלי הבישול כמו פת].

השאלה לגבי כלי שלישי: המשנ"ב (שיח, מז) הביא מדברי הפרי מגדים שיש להקל בכלי שלישי. וכן פסק האגרות משה (או"ח ד, עד) שכלי שלישי אינו מבשל. אמנם החזו"א (או"ח נב, יט) כתב שלא מצינו מקור לחלק בין שני לשלישי, ואם דברים מתבשלים בשני מתבשלים בשלישי ואין הדבר תלוי אלא בחום המים שיהיו חמים שהיד סולדת בו.

מלבד דברי החזון איש, לגבי קפה ותה נהגו להחמיר יותר ואפילו בכלי שלישי, משום שכאמור עינינו הרואות שאין הבדל בזה, ומקור סברא זו בערוך השלחן שיח, כח. מטעם נוסף נהגו להחמיר בקפה כזה גם בכלי שלישי, משום שהוא טחון דקדק, ודבר כזה הוא קלי הבישול מאוד שמתבשל גם בכלי שלישי, ולא גרע דינו מקוליס האיספנין בענין זה.

מה שהמשנה ברורה שציינת כותב שמותר עירוי מכלי שני, הוא בדבר שאינו קלי הבישול, כמבואר בדבריו שם.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. כבוד הרב כתב שבני אשכנז לא משתמשים בקפה שחור בשבת
    וקושיתי היא שידועה תשובת החתם סופר המתיר להשתמש בקפה שחור בשבת וכן משמע מחוט השני שאסר רק בכלי שני
    וזיל בתר טעמא כיון שזה אפוי או קלוי תו אין איסור בכלי שלישי ומה שהוא ניהיה מוכן בכלי שלישי אין זה אומר שהוא מתבשל
    וידוע לי על אלפי בני ישראל שכן משתמשים בקפה שחור בשבת

  2. המנהג המקובל לאסור, ואדרבה, התפיסה הרווחת היא שבזמנינו גם החתם סופר יאסור, כיון שעיקר טענתו להתיר היא שאוכלים את הקפה עצמו ואינו דומה לתה שענינו רק הוצאת צבעו, ובזמנינו היום לא אוכלים את שאריות הקפה הללו וינו כתה ממש, ראה בזה מדברי פוסקים רבים בס' פסקי תשובות סי' שיח אות לה ובהערות שם.

  3. זכיתי לראות את דברי הפסקי תשובות וזכיתי לראות את דברי החתם סופר בפנים והוא לא מבסס את התשובה שלו על זה שאוכלים את הקפה הוא מביא את שקפה נחשב למאכל והא ראיה שבסוף העולם באיזה מקום יש איזה מנהג שאוכלים אותו אבל הלומד את התשובה בפנים רואה שאין זה עיקר הדברים אלא כיון שזה נאפה תו לא שייך בזה בישול מן התורה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל