שאלה:
אם בשבת צריכים לפתוח קופסת קפה חדשה ורואים שעל הכיסוי יש מילים ואין דרך לפתוח את הכיסוי רק על ידי קריעת אותיות האם מותר לפתוח את הקופסא או עדיף שנשאר בשבת בלי קפה
תשובה:
שלום וברכה
באופן זה אסור לפתוח את הקפה, כמבואר במגן אברהם סי' תקיט ס"ק ד. וראה עוד כף החיים סי' שמח ס"ק לד, וקצות השלחן סו"ס קמד.
על קריעה בין האותיות נחלקו הדעות, באגרות משה ח"א סי' קלה מחמיר [כאשר על ידי כך אתה מבטל משמעות של מילים] ובשש"כ פרק ט הערה נא מיקל, ומקורו בדבריט הגרש"ז אויערבך.
בשעת הדחק גדול כגון חולה שנזקק לתרופה ושכח להכין [ואי אפשר לפתוח מהחלק העליון השקוף] יש שהקלו בזה ראה אז נדברו ח"י סי' ח, כיון שזה פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן ובמקום חולי אין להחמיר.
אמנם בשו"ת דבר יהושע ח"ב סי' קלה מיקל בכך גם לצורך עונג שבת ולא רק לצורך חולה, ומהטעם הנ"ל, אבל אין דעת רוב הפוסקים וכאמור.
שבת שלום.
אז אסור לפתוח מציצה? זה לא על מנת לכתוב. ולא כדרך. ולא מתכוון
אם בהכרח יקרעו אותיות זו בעיה. כשהילדים שלי היו קטנים הייתי פותח לפני שבת.
מה החיסרון בסברות שהעליתי
תודה לכבוד הרב
מה הדין אם בדיעבד קרעו אותיות האם מותר לשתות מהקפה
פסיק רישא דלא ניחא ליה אסור גם בדרבנן.
מותר כיון שהאיסור לא נעשה בגוף הדבר אלא רק היה כאן פילוס דרך. כמו בפתיחת מקרר באיסור שאינו אוסר את המאכלים בפנים.
זה פסיק רישא בתרי דרבנן ולא שמעתי על חומרה כזו של ביטול עונג שבת כדי להחמיר לא לעשות פסיק רישא בתרי דרבנן לצורך כזה חשוב!
לא הבנתי מה כוונתך, ובכל מקרה ודאי המנהג לאסור באופן זה. גם כל הנושא של ביטול עונג שבת, אתה לא יכול לתת לו גבולות גזרה רחבים כאלו. יש להם מה לאכול ולשתות רק אין להם קפה…
אי אפשר להגדיר כאן חד דרבנן,יש תרי וזה ברור.
1. אין דרך מחיקה בקריעת אותיות.
2. מוחק שלא על מנת לכתוב.
אז יש כאן פסיק רישא,ולא מתכוון בתרי דרבנן.
ולכתחילה משתדלים לפתוח לפני שבת,אבל לאסור לעשות בשבת אם שכח לפתוח לפני,זה לא מקובל לפחות לא בציבור בני ספרד,יש תשובות מפורשות בחזו"ע ובאור לציון בנושא חיתוך עוגה עם כיתוב בשבת,תסתכל בבקשה ותראה שאני לא ממציא מדידי כלום.
שים בצד עונג שבת,גן בלי זה לבני ספרד אין לאסור כאן.
ראה ט"ז סי' שמ ס"ק ב, מג"א שם ארחות שבת עמ' תלו בשם הגרש"ז אויערבך, וכך המנהג ברור להחמיר בכך.
השאר תגובה