לתרומות לחץ כאן

שכר מדריך טיולים וביטלו את הטיול

שאלה:

אני גר בארה"ב. בביקורי האחרון בארה"ק עם רעייתי, התעניינו אצל מדריך טיולים על סיור בעוטף עזה. במשך יומיים היינו בקשר עם ההוא הלוך ושוב, עד שבשעת לילה מאוחרת ביום שני בשבת סגרנו איתו על יציאה לעוטף עזה למחרת ביום שלישי בשבת.
בינתיים, בלילה התינוק שלנו החל להקיא וכו' והבנו שלא נוכל לנסוע ועל כן פניתי אל מדריך הטיולים בבוקרו של יום ג' שמחמת האונס אני נאלץ לבטל את הטיול. מחיר הטיול שקבענו היה 700 דולר.
עתה הוא תובע ממני 500 דולר. ראשית, על כך שהיה עליו לשבת מספר שעות ולתכנן את המסלול ועשה זאת אל תוך הלילה. הוא גם טוען שגם לפי חוק המדינה עלי לשלם לו.
לכאורה אם בשעה 10:30 בלילה שלפני הבוקר המדובר הוא היה עדיין פנוי, הרי שהוא לא הפסיד עבודה אחרת בגללי. האם עלי לשלם לו?

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה אתה לא חייב לשלם למדריך טיולים כלל. וכן לפי החוק אם לא חתמתם על חוזה, אני לא חושב שאתה חייב לשלם. ולפנים משורת הדין ראוי שתשלם לו כ50$-100$.

בהצלחה.

מקורות:

שכר פועל והפועל לא התחיל במלאכה אם מבטל את הפועל – פטור ואין עליו אלא תרעומת. ואם הפועל התחיל במלאכה ואח"כ ביטלו, חייב לשלם לו כפועל בטל. גם אם התחיל במלאכה ואירע לפועל אונס, לא משלם לו את מה שעשה בלבד. כן מבואר בשו"ע סימן שלג. 

כאן המדריך שתכנן את הטיול לא ברור שנחשב לתחילת מלאכה, תחילת מלאכה שייך רק שעשה פעולה עבור המעסיק, ולא שלמד את העבודה עבור המעסיק. ולכן אם ביטלת אין חובת תשלומים. וגם אם נדון את זה כתחילת מלאכה, אולם כיון שאירע אונס אין חובת תשלומים אלא על מה שעשה. וכיון שהוא תכנן טיול ראוי לפנים משורת הדין לפצותו בתשלום קל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל