לתרומות לחץ כאן

ברכות התורה באמירת פסוקים דרך תחנונים

שאלה:

בס"ד
שלום הרב!
אדם שנרדם בלי ק"ש שעל המיטה, והתעורר אחרי כשעתיים ורוצה לקרוא ק"ש, ראיתי שמקילים בזה לעניין נטילת ידיים (שסומכים על השיטות שהחיוב הוא רק בבוקר), אך מה הדין לגבי ברכת התורה? (לא ראיתי התייחסות לזה בספרי הפוסקים).
תודה רבה!

תשובה:

לגבי אמירת פסוקים דרך תחנונים אם היא מחייבת ברכות התורה יש שתי דעות בשולחן ערוך, ואני מעתיק:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכות השחר ושאר ברכות סימן מו סעיף ט:

לא יקרא פסוקים קודם ברכת התורה, אעפ"י שהוא אומרם דרך תחנונים. ויש אומרים שאין לחוש, כיון שאינו אומרם אלא דרך תחנונים, ונכון לחוש לסברא ראשונה. הגה: אבל המנהג כסברה אחרונה, שהרי בימי הסליחות מתפללים הסליחות ואח"כ מברכין על התורה עם סדר שאר הברכות, וכן בכל יום כשנכנסין לבהכ"נ אומרים כמה פסוקים ותחנונים ואח"כ מברכין על התורה. ונהגו לסדר ברכת התורה מיד אחר ברכת אשר יצר, ואין לשנות (וכן משמע בתוס' ומרדכי פ"ק דברכות). 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על המענה
    אמירת ק"ש שעל המיטה בפשטות הגמ' היא בשביל לישון מתוך בד"ת, איך אפשר לומר שזה דברי תחנונים?
    ע"פ ההלכה אדם יוצא ידי חובת לימוד תורה בק"ש זו, איך אפשר לומר שזה דברי תחנונים?
    ק"ש איננה תפילה, אלא קבלת עול מלכות שמים, דבר ה' אלינו, ועל כן היא תורה, לא תפילה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל