שאלה:
אני הולך לעובר לגור בדירה שהיה גוי לפני.
אני רוצה לדעת האם אפשר להכשיר את התנור ואיך?
ומה הדיון על הכיריים?
ומה הדיון על השיש של המטבח?
תשובה:
שלום וברכה
1. אפשר להכשיר את התנור אך לא את התבניות שהן נוגעות ממש באוכל וצריכות ליבון חמור הוא בלתי אפשרי [ליבון קל כדלהלן, מועיל באחד משני אופנים, או כשהיתרא בלע, כלומר בליעת היתר בשרית בתנור חלבי – לאחר 24 שעות משימוש חלבי, או במקרה של ריחא – כמו במקרה של תנור שאינו נוגע ישירות באוכל].
יש לנקות את התנור היטב בחומרים פוגמים, להמתין 24 שעות משימוש אחרון, ואז להפעילו על חומו המירבי ריק שעה – והוא כשר.
2. על הכשרת כיריים, במידה ואתה מעוניין להכשיר, זה תלוי איזה סוג כיריים זה.
על אינדוקציה הסברנו את הדברים בהרחבה כאן.
על כיריים גז הסברנו בהרחבה כאן.
3. בנוגע להכשרת שיש, לכתחילה יש לשפוך מים רותחים על השיש מהקומקום ושיהיה מונח על השיש אבן או מתכת מלובנת [כמו הרעיון של מגהץ], כדי שהמים שעל השיש לא יצטננו על ידו, ולהעביר את האבן על פני השיש. אחר כך יש לרוחצו במים קרים. אפשרות נוספת יש, לערות מים רותחים בשפע על השיש בעדו מחובר לחשמל ומעלה בועות [ורצוי לעשות זאת שלוש פעמים], אולם, לכתחילה אם אפשר עדיף לעשות באופן הראשון. קודם ההכשרה על ידי אבן מלובנת יש לברר את עמידותו של השיש שלא יסדק [בעיקר בשיש קיסר שעשוי להנזק ללא תקנה!]. אין צורך לערות על השיש מספר פעמים מסויים, אלא רק לוודא שמים רותחים הגיעו לכל חלקיו. כמובן, אם יש מים צוננים על השיש מהעירוי הקודם יש לנגבו לפני העירוי הבא.
בנוגע להכשרת שיש קיסר נחלקו הדעות, יש שהחמירו שדינו ככלי חרס שלא מועילה לו הגעלה, כיון שהוא עשוי אבנים קטנות טחונות כעין חול, וכן משום שאדם חסר עליו שלא לחממו מידי כדי שלא יבקע, אך להלכה נהגו להקל בדבר בשעת הצורך. כאמור, בדרך כלל בשיש כזה אי אפשר לשים אבן מלובנת, ודי בהגעלה במים רותחים, ולסמוך שבלאו הכי הוא לא בן יומו ולא יאסור את המאכלים.
על השיש להיות נקי לגמרי לפני ההכשרה וללא שימוש 24 שעות.
בהצלחה רבה ויישוב טוב!
אדם שנכנס לדירה שקודם גרו לא שומרת"צ או כמו בשאלה גוי ופשוט שנעשה מה שנעשה, יש חובה לסייד את הדירה? ואגב מותר להשכיר לכתחילה להם?
אין חובה לסייד, יש מעלה גדולה לעשות זאת. אין איסור להשכיר, אבל יש מעלה להשכיר לשומר תורה ומצוות.
השאר תגובה