שאלה:
יש כיום כוסות שחורים מקרמיקה לשתיה חמה, שבחנות הכלים (של יהודים) מטביעים עליו ציור. כאשר מכניסים מים חמים לתוכה, מתבהרת הכוס ורואים את הציור. השאלה לגבי טבילת כלים, האם נחשב שהכלי נגמר ביד עכו"ם או ביד ישראל?
תשובה:
שלום וברכה
לא מצאתי בזה משהו מפורש, אבל נראה בעיני פשוט שהכלי כבר גמור והציור אינו משמעותי לעצם יצירתו, הוא משהו שנוסף בו לצורך מתנה וכדומה, ולכן יש חיוב טבילה.
אולי אפשר להביא ראייה מהרמב"ם הַמַּכֶּה בְּפַטִּישׁ הַכָּאָה אַחַת חַיָּב. וְכָל הָעוֹשֶׂה דָּבָר שֶׁהוּא גְּמַר מְלָאכָה הֲרֵי זֶה תּוֹלֶדֶת מַכֶּה בְּפַטִּישׁ וְחַיָּב. כֵּיצַד. הַמְנַפֵּחַ בִּכְלֵי זְכוּכִית וְהַצָּר בַּכְּלִי צוּרָה אֲפִלּוּ מִקְצָת הַצּוּרָה וְהַמְגָרֵד כָּל שֶׁהוּא וְהָעוֹשֶׂה נֶקֶב כָּל שֶׁהוּא בֵּין בְּעֵץ בֵּין בְּמַתֶּכֶת בֵּין בְּבִנְיָן בֵּין בְּכֵלִים הֲרֵי זֶה תּוֹלֶדֶת מַכֶּה בְּפַטִּישׁ וְחַיָּב.:
וגם אם נתרץ ששבת מלאכת מחשבת,מכל מקום סב"ל שייך בכהאי גוונא
הרמב"ם מדבר על משהו בעצם צורת הכלי ולא רק בנוי שלו, אבל אה"נ שיטבול ללא ברכה.
השאר תגובה