לתרומות לחץ כאן

הגעלת שיפוד שהיתרא בלע

שאלה:

שלום עליכם
רוצה להכשיר שיפוד שהשתמשתי לבשר כדי להשתמש בו לחלבי (לצלות גבינת חלומי) האם אפשר בהגעלת השיפוד ולא מחייב ליבון, אפשר ללמוד זאת מפרשת השבוע "ומורק ושוטף במים", זכור לי ששמעתי לפני שנים בשיעור של הרב יעקב יוסף זצ"ל שאמר בהכשרה מבשר לחלב לא חייב ליבון אלא מספיק הגעלה כפי שלמדים בכלים בבית המקדש שעשו הגעלה ולא ליבון, היתרא בלע.
בברכת התורה

תשובה:

אכן כדבריך מספיקה הגעלה ולא צריך ליבון, אלא שמנהג בני אשכנז שלא להעביר כלי מבשר לחלב בכלל, למעט אם עברה עליו שנה ללא שימשו, או שהיה שלב שנאסר ועשו לו הכשרה מחמת אסיורו, שאז אפשר להעבירו לחלב.

מקורות:

מקור הדין שהזכרת בגמרא בזבחים (דף צז.) ששפוד שצלו בו בשר קרבן אפשר להכשירו בהגעלה, והקשו בגמרא בסוף עבודה זרה (דף עו.) שהרי צלייה בלא רוטב מצריכה לבון, ומסקנת הגמרא שם שכיון שבלע בהיותו היתר מועילה הגעלה, ולא רק אם מכשירו בעודו היתר קודם שנעשה נותר, אלא אפילו אם כשמכשירו כבר נעשה נותר – בכל זאת מועילה הגעלה ואין צריך לבון, כיון שבשעת הבליעה היה היתר, וכן  פסק המשנה ברורה (סי' תנ"א ס"ק כ"ח). וכן פסק השו"ע הרב שם סעי' יג, כה.

באיסור והיתר הארוך (כלל נ"ח סכ"ג וכ"ה) כתב חילוק בענין זה, שאם זה כלי בשרי שאני רוצה להכשירו לחלב, אכן מספיקה הגעלה, אבל כלי בשרי שאינו בן יומו שבלע חלב, אף שזה נחשב היתרא בלע מחמת שאיו בן יומו, צריך ליבון.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל