לתרומות לחץ כאן

האם צריך לשלם דמי תיווך לשכן?

שאלה:

שלום, בעלי שאל שכן אם מכיר באזור דירה להשכרה והצביע על דירה ששכרנו אח"כ, בעלי טוען שצריך לשלם לו משהו ואני אומרת שסה"כ שכן נחמד שעשה חסד. אחרי כמה זמן אמר לאותו שכן שמרגיש רע שלא נתן לו דמי תיווך ואמר לבעלי מחול לך אנחנו לא חיים ברווח, בעלי אמר כשירווח לי אביא לך. הוא לא מתווך, ראה ידע שהדירה להשכרה בשביל החסד שיידע אותנו צריך לשלם דמי תיווך? גם אם אברר אצל משהו איזו חנות זולה יותר או איפה אפשר לקנות משהו אני צריך לשלם לו? הוא לא אמר מראש שרוצה כסף או שהוא מתווך תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

אבאר לך את הדברים בקיצור: אדם שנתן לך מידע, איפה קונים… ועוד טובות מסוג כזה לא חייבים לשלם לו, כיון שלא מקובל לשלם על טובה כזו. וגם אם עשה טובה גדולה מאוד והרוויח לך הרבה כסף לא מגיע לו שכר. אבל אדם שעשה לך טובה ועל הטובה הזו נהוג לשלם, הוא זכאי לתבוע תשלום על הטובה שעשה, משום שעשה פעולה שמשלמים עליה, ואפילו אם הוא מעצמו ניגש להציע דירה מסוימת, ואין לו תעודת מתווך, חייבים לשלם לו מדין 'נהנה'.

במקרה שלכם, השכן נתן לכם מידע על השכרת דירה, ועל מידע כזה משלמים שכר, ולכן אם הוא עשה את זה כדי לקבל כסף, או שעשה את זה בסתמות ולא חשב על כסף, יש לשלם לו דמי תיווך מלאים. אבל אם הוא חשב לעשות טובה ולא לקבל כסף, לא חייבים לשלם לו. ואם בעלך אמר לו שהוא רוצה לשלם והשכן אמר מחול, הרי זו מחילה וכאן בכל מקרה לא חייבים לשלם לו. 

ולאור הדברים, בעלך עשה כדין ששאל אותו אם לשלם, כדי לדעת אם יש חובה. ואם הוא אומר מחול אין חובה לשלם לו.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל