לתרומות לחץ כאן

נוסחים שונים בכתיבת מזוזה

שאלה:

שלום רב,
האם זה נכון שיש 2 נוסחים בכתיבת מזוזה? פעם ראשונה שאני שומע שיש נוסח האר"י ונוסח בית יוסף בכתיבת מזוזה. האם זה נכון, האם כיום סופרי סת"ם כותבים בנוסח אחד את כל המזוזות או שיש גם וגם? והאם יש הבדל לאן אני נותן את המזוזה לבדיקה? תודה רבה מראש

תשובה:

אין שני נוסחים כולנו יהודים ולכולנו כתוב במזוזה אותו דבר.

יש כאן סוגי כתב, יש כתב בית יוסף – האשכנזי, כתב וועליש – הספרדי, וכתב האר"י – החסידי.

לכתחילה כל אחד יקח כמנהג אבותיו אבל זה לא מעכב.

כל סופר כתב לפי התמחותו אבל המגיהים שולטים בהכל.

מקורות:

על כך שכל סוגי הכתב כשרים בתפילין, ראה שו”ת מהרש”ם ח”ב סי’ קב, שו”ת ברית יעקב יו”ד סי’ סז, ס’ לדוד אמת לחיד”א סי’ יג, ושו”ת השיב משה יו”ד סי’ נא. אמנם, בשערי תשובה בסי’ לו הביא שהמהר”ם חביב הח מיר בזה, אולם, כל הפוסקים חלקו עליו בזה, ויש אומרים שדבריו אמורים לענין קהילות שנהגו לכתוב את האות נ’ כמו ג’, ובזה אסר, ודבר זה אינו מצוי בזמנינו.

יש שפקפקו בהיתר זה לענין כתב האר”י שכותבים את הי’ שעל הצד”י הפוכה [ראה חזון איש סי’ ט ס”ק ו], אולם, להלכה הסכימו רוב הפוסקים שאף זה כשר, ראה שו”ת השיב משה שם, ס’ אמרי שפר כלל ה’ בשם גדולי וחכמי ירושלים, שו”ת מנחת יצחק ח”ד סי’ מז, שו”ת שבט הלוי ח”י סי’ ז, שו”ת יביע אומר ח”ט סי’ קח, וס’ הליכות שלמה פ”ד אות כב. ויש שהעידו שהחזון איש חזר בו מחומרא זו כמבואר בשו”ת מנחת יצחק שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל