שאלה:
בס"ד
א' האם לדינא נקטינן שאומרים המע"ה אפילו בספק ספקא
ב' את"ל שגם בס"ס אומרים המע"ה האם זה גם כשאחד מהספקות [או שניהם] ספיקא דדינא .
ג' ומה הדין בפדיון הבן בגווני הנ"ל [א' בס"ס במציאות ב' בס"ס בדין]
תשובה:
שלום רב,
א. בעקרון ודאי שכן, המוציא מחבירו עליו הראיה גם כאשר יש שתי ספיקות. כידוע הרשב"א אומר שספק ספיקא הוא כדין רוב – רוב צדדים, ולכן בכל מקרה לא מוציאים ממון.
ב. כן בודאי. יש האומרים שספק אחד בדין וספק שני במציאות לא מצטרפים. אבל גם אם כן, ודאי שזה לא יותר טוב מס"ס רגיל.
ג. דיון זה כבר קיים בקונטרס הספיקות ובעוד אחרונים. ראה שם בכלל ו' שהביא מחלוקת בזה. כלומר, דעת הצמח צדק שגם בפדיון הבן רוב לא מוציא ממון וממילא גם לא בס"ס. והוא בעצמו כתב כהני מסייע כהני והוכיח שרוב מוציא ממון במתנות עניים או במתנות כהונה והוסיף שם שא"כ גם בספק ספיקא ראה שם גם מה משהביא מהרמב"ם והטור.