לתרומות לחץ כאן

מנהלת עבודה שחורגת מהכללים לטובת העובדת

שאלה:

בס"ד

שלום כבוד הרב! אני עובדת כשכירה 20 שנה במעבדה רפואית בבית חולים ממשלתי. שעות העבודה שלי הן מהבוקר למשך 8 שעות. בנוסף לכך ישנה אפשרות לקבל ימי/שעות 'כוננות'. הכוננות מתחילה מהשעה 16:00 ומסתיימת בשעה 8:00 למחרת. הכוננות יכולה להתקיים רק ביום שבו הייתי נוכחת בעבודה (לאחר שהעברתי כרטיס בשעת היציאה).
(בשעות הערב ואחר הצהריים מגיעות עובדות אחרות במעמד של תורני חוץ).
לרוב העובדות הרגילות במעבדה ישנו יותר מיום כוננות אחת בחודש ולי יש רק אחת (לא חשוב כרגע מה הסיבה). בשעות הכוננות העובדת צריכה להיות זמינה טלפונית ובמידת הצורך גם להגיע למעבדה בשעות הערב או הלילה.
כבר כמה שנים שהתנאים במעבדה השתנו וכיום נדירים המקרים שהכוננית נדרשת להגיע למעבדה בשעות הכוננות.

שאלתי: ביום מסוים, הייתי רשומה לכוננות אבל היות ובאותו היום בתי לא הרגישה טוב, נאלצתי להישאר בבית ולכן הכוננות התבטלה.
בהתייעצות עם המנהלת שלי סוכם שבסוף החודש כאשר אדווח בדו"ח החודשי על שעות העבודה, אבחר יום מסוים שבו אין רישום של אף כונן (יש ימים בודדים כאלה בחודש) ואדווח בו שהייתי כוננית כדי שלא אפסיד את השכר על היום היחידי הזה (סכום לא מבוטל…)

לאחר שדיווחתי על כך בדו"ח של אותו חודש, עולה לי שאלה האם נכון עשיתי מבחינה הלכתית (למרות שזה בוצע באישור המנהלת) והאם הדבר לא נחשב כגזל?

אציין כי בחודש הנוכחי קרה שוב מקרה דומה ונעדרתי ביום הכוננות בגלל שלא היו לימודים במסגרות החינוך ונאלצתי להישאר בבית עם בנותיי ואני מתלבטת אם מותר לי לחזור על אותה פעולה שנית?

אשמח למענה בהקדם האפשרי ותודה רבה מראש!

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית כל, אסור להירשם לכוננות ביום שברור לך שלא תוכלי להגיע ולסמוך על כך שמסתמא לא יקראו לך.

אם נרשמת לכוננות בדיעה להגיע אם יקראו לך, או שזה יום כוננות שקבוע לך, ואירע מקרה שלא יכלת להגיע, והמנהלת שלך מסכימה שתרשמי כוננות על יום אחר, מותר לך להירשם כעצת המנהלת – יש למנהלת סמכות לוותר במקרים חריגים לטובת העובדות.

בהצלחה. 

מקורות:

יש סמכות למנהל לחרוג מהכללים בדברים קלים. כיון שהניהול הגיע לידיו יש לו סמכות לקבל החלטות שהם לטובת העסק. ולכן אם המנהלת מסכימה לחרוג באופן חד פעמי מהכללים, ולרשום אותך על יום אחר כדי שתקבלי תוספת, יש לראות זאת כטובת העסק שהעובדת תהיה מרוצה בעבודה, וככל שמדובר בפעם פעמיים יש להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל