לתרומות לחץ כאן

ביטול שכירות דירה בגלל המלחמה

שאלה:

לכבוד רבני בית ההוראה
זוג צעיר שגרים במכסיקו, החליטו לפני החגים שרוצים לנסוע לארץ ישראל ללמוד שם חודשים וחצי, ושכרו דירה בבית וגן, ושילמו מראש חצי התשלום. כשפרצה המלחמה, החליטו שלא נוסעים ונשארים במכסיקו, וגם חברת הטיסות ביטלה את הטיסה, כעת השאלה היא, האם בעל הבית צריך להחזיר להם את הכסף בגלל שזה מכת מדינה, ולא אמרינן לשוכר מזלך גרם, או שמא היות ויכולים באיזה שהוא דרך לדור שם, וגם יש קצת טיסות להגיע לארץ ישראל, לא נחשב מכת מדינה, ואמרינן לשוכר מזלך גרם?
ועל הצד שאינו מכת מדינה, האם צריך לשלם השאר?
והאם מוטל על המשכיר, להשתדל להשכיר את הבית, כדי שהשוכר שנאנס ולא השתמש בבית לא יפסיד כל כך.

תשובה:

שלום וברכה,

למרות המצב השורר בארץ ישראל, בישובים רבים לא נחשב למכת מדינה, מאחר ועדיין ממשיכים לגור ולשכור דירות, ומנהלים אורח חיים כמעט רגיל. אולם רבים מבני חו"ל שוהים מלחזור לארץ ישראל מפחד מלחמה ולא יודעים מה ילד יום. לכן, למרות שהמצה אינו מצב מלחמה, אולם תושבי חו"ל שמפחדים לחזור לחו"ל נחשב לאונס, ודינו כשוכר שנאנס בתוך זמן השכירות שסובר הרמ"א שלא חייב לשלם, ואם שילם לא יכול לדרוש החזר מהמשכיר. ולכן התשלום ששילמתם לא ניתן לבקש חזרה, אבל אין חובה לשלם את השאר שלא שילמתם.

חשוב לציין: בני חו"ל שממאנים לחזור לדירה השכורה חייבים להודיע למשכיר על ביטול השכירות, ולבקש שיפנה את החפצים בדירה למקום שמור. וכל זמן שלא הודיעו על ביטול חייבים לשלם מחיר מלא עבור השכירות.

מקורות:

הש"ך סימן שלד ס"ק ג הביא שיטת מהר"ם פאדווה שרק אם כל העיר ברחו מהבתים נחשב למכת מדינה, אבל אם נשארו מועטים בעיר אינו מכת מדינה. והש"ך חולק וסובר שגם אם רובם ברחו לא נחשב למכת מדינה. ע"כ. ובוודאי שאם רק מועט ברחו, ורבים מבני העיר שוכרים דירות, לא נחשב למכת מדינה. ולכן כעת במלחמה שרבים שוכרים דירות ישובים רבים בארץ, אין זה נחשב למכת מדינה בישובים אלו.

אלא שאם השוכר מפחד להגיע לארץ מפני סכנת מלחמה, והפחד הוא סביר ולא משולל היגיון, ורבים מבני חו"ל עדיין שוהים מלבוא לארץ, הרי דינו כשוכר שנאנס שכתב הרמ"א י"א שחייב לשלם, וי"א שלא חייב לשלם ואם שילם מוציא מהמשכיר. והרמ"א הכריע שלא חייב לשלם ואם שילם לא חייב המשכיר להחזיר, וכן הסכים הש"ך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל