לתרומות לחץ כאן

שמע ישראל ביחיד – מנהג הספרדים / מי הוא דתי?

שאלה:

שלום,
אינני דתי. רציתי לדעת איך מסיימים את השמע ישראל למנהג הספרדים?
2. קראתי עד עכשיו ״… אני אדושם אלוקיכם אמת. אדושם אלוקיכם אמת״. האם ככה מסיימים למנהג ספרדים? או שחלילה נחשב לנשיאת שם השם לשווא?

תודה.

מסיבות טכניות הכל בלי התחייבות ובלי נדר.

תשובה:

שלום וברכה ידידי היקר והאהוב!

ראשית לא תכעס אם אני קצת מתווכח איתך על ההגדרה שאתה נותן לעצמך וגם אם לא אסכים להגדרות בכלל…

מה הכוונה "אני לא דתי"? הרי אתה בודאי דתי! אתה מאמין בבורא עולם, אתה מאמין שיש מצוה של קריאת שמע! אתה מאמין בייחוד ה'! אתה גם מאמין באיסור נדרים [תיכף נאמר משהו על זה], אז אתה מאמין בתורה ובכך שהיא מחייבת ואם כן אתה דתי. אלא שכאן אתה עושה דבר שלדעתי קצת שגוי… אתה מקטלג את עצמך "אני לא דתי"… כביכול יש כזה דבר "שני מסלולים ביהדות" אפשר או להיות דתי או לא… ושניהם לגיטימיים מבחינת היהדות במידה שווה.. והרי זה לא כך, התורה ניתנה לכולנו בשווה והיא לא איזו מתנה טובה שניתנה רק לסוג אנשים כאלו שהם דתיים… אף אחד לא מוותר על מתנות טובות… לכן אל תקטלג את עצמך, אתה יהודי וזהו נקודה. ומכאן אתה כבר בחשיבה אחרת לגמרי, שאומרת "בוא נתקדם"!  אני הרי אדם מאמין, אני יכול היום כך ועכשיו גם את זה וכו', אין ויתורים סתם כך, כי אני לא דתי…

מקווה שלא כעסת עד עכשיו, כי אני מיד פונה לשאלתך החביבה.

יש שני מנהגים איך משלימים את מנין רמ"ח (248) תיבות – מילים [כנגד רמ"ח איברים שזו סגולה לשמירה] למי שמתפלל ביחיד. בני אשכנז או שאומרים לפני קריאת שמע אל מלך נאמן, או שסומכים על הט"ו ווי"ן [אותיות ו'] של ויציב ונכון וכו' שמצטרפים כביכול לג' תיבות. אולם על פי האר"י נהגו רבים מקהילות הספרדים לכפול פעמיים ה' אלוקיכם אמת כפי שנהגת.

[ראה רמ"א סי' סא ושערי תשובה שם, וראה בערוך השלחן שם סעי' יב שתמה מאוד על המנהג לכפול ביחיד תיבות אלו].

חשוב לדעת, זה לא נושא של מה מצות קריאת שמע, המצוה היא עד ה' אלוקיכם. אלא זו שאלה איך מקבלים את סגולת השמירה הנ"ל.

ועכשיו לנושא הנדר: נדר בדרך כלל הוא כאשר אתה מקבל על עצמך לעשות משהו שאתה לא מחוייב בו, איזו הנהגה טובה וכדומה, כמו צדקה בסכום מסויים או לימוד תורה שעה נוספת וכיוצא בזה, לקיים מצות קריאת שמע זה לא נדר, שהרי כולנו מחוייבים בכך בלאו הכי מכח מצות התורה, לכן אין כאן נושא של נדר, הרי החיוב כבר קיים ועוד גם לולי שנדרתי.

בהצלחה רבה מאוד אנחנו כאן לכל שאלה ושמחים לתת כל סיוע!

עלה והצלח בדרך העולה בית א-ל.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום,
    תודה על התשובה. אז להבנתי אין בעיה בכך שסיימתי עם ״אני אדושם אלוקיכם אמת. אדושם אלוקיכם אמת״? זה בסדר לסיים כך למנהג ספרדים מתפלל ביחיד?

  2. רשאי לסיים כך- כלומר לקרוא עד אדושם אלוקיכם?
    (כשאני חושב על זה להוסיף שוב שם השם, כשכופלים את התיבות למתפלל ביחיד, נשמע קצת מדאי ג). אז בסדר שאקרא מעתה עד “אני אדושם אלוקיכם״? (וזהו. *בלי* המילה אמת או כפילת התיבות. אני ספרדי מתפלל ביחיד)

  3. אם תסיים רק אני ה' אלוקיכם בלי אמת ובלי לכפול קיימת מצות קריאת שמע אבל לא הרווחת את הסגולה של רמ"ח תיבות. כדי להרויח תוכל או לומר לפני כן א-ל מלך נאמן, או כן לכפול. ומותר לספרדי לכפול אפילו שאומר שוב שם ה'.
    אבל למה להסתפק בקריאת שמע לבד? וכי לא מגיע לך מה שמגיע לכל יהודי? למה לא להתפלל שחרית בבית הכנסת עם תפילין מתחילה ועד סוף ולתת לנשמה שלך את מה שמגיע לך?
    למה לוותר על כל הטוב שבורא עולם נותן לנו? וכי מה שאנחנו רוצים זה רק חיי העולם הזה? לחם ובשר ומיטה טובה? ודאי שלא! אנחנו רוצים קירבת אלוקים, קשר עם בורא עולם, חיי נצח!
    לא מוותרים על הסיפוק והשמחה בעולם הזה ולא מוותרים על חיי העולם הבא.
    שנזכה לכל הטוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל