לתרומות לחץ כאן

ק"ש ללא תפילין כשקורא שוב בתפילין בתפילתו

שאלה:

השלום והברכה לכבוד תורתו, הגאון המשיב

קורה לי פעמים במקרה של היעדר שעות שינה או חלישות, שאז אני מצוי בבוקר בין זמני המג"א לגר"א.

במקרה שקרה:
הייתי מצוי בדקות ספורות לסיום זמן מג"א ולא הייתי מספיק גם את ההנחה וההתעטפות בברכה (ואז גם קיפול חוזר והתארגנות ליציאה). אז הסתפקתי האם לקרוא קריאת שמע ללא תפילין ואז בזמן שנותר להספיק לתפילה שמתחילה חצי שעה אחרי ולהניח בתוך זמן הגר"א ולאומרה עם תפילין בדקות שאשיג טרם תחילת התפילה. עצת כבוד הרב כיצד נכון לנהוג במקרה כזה ובפרט למנהג בני ע"מ.

האם יש בכך עדות שקר כשאני ודאי יודע שאניח ואפילו גם עשוי להספיק לזמן הגר"א?

באופן כללי, האם יש מסגרת של "חזקה" בין אדם למקום, למשל פלוני ת"ח וצדיק שקרה לו הדבר שתיארתי לעיל שלוש פעמים ובכל שלושת הפעמים אותו היהודי הניח תפילין בזמן גר"א אחר שקרא ק"ש ללא תפילין בזמן – אז האם יש עליו חזקה שהוא לא מעיד עדות שקר באשר לכך שהוא יניח התפילין במקרה רביעי?

תודה רבה לתורתכם
שעוסקת בעשיית נחת והשפעת ברכה, שמירה, וזכות להצלחת כוחותינו במשימותיהם ביבשה, באוויר ובים ומעבר לגבולות המדינה

תשובה:

שלום וברכה

בודאי הדרך הנכונה במקרה כזה היא לקרוא קריאת שמע ללא תפילין על תנאי שאם העיקר להלכה כמגן אברהם אתה רוצה לצאת ידי חובה בקריאה זו, ואין כאן עדות שקר כיון שאתה מתעתד עוד מעט לקרוא קריאת שמע בבית הכנסת עם הציבור תוך כדי התפילה.

מקורות:

ראה משנה ברורה סי' נח ס"ק ה, וראה עוד משנה ברורה סי' מו ס"ק לג, וראה שו"ת בית יצחק או"ח סי' יז שמחדש, שאפילו מי שקורא בלי תפילין לפני סוף הזמן השני, כך שיקרא אחר כך בתפילה כבר לגמרי אחרי זמנה, די בכך כדי שלא יחשב עדות שקר, ועיין עוד שואל ומשיב תנינא ג עב, שו"ת מהרש"ג א, נב, מנחת יצחק ב, קז, יביע אומר א, ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל