לתרומות לחץ כאן

גזיזת ציפורניים בחול המועד / קדיש כשההורים בחיים / כזית מיד אחרי המוציא

שאלה:

שלום האם מותר לגזור ציפרוניים בחול המועד?
למה למי שיש הורים אסור להגיד קדיש יתום?
למה רשום והייתה אך שמח המילה אך מיותרת לכאורה?
מתי שנוטלים ידיים לסעודה ומברכים המוציא מספיק לאכול קצת מהלחם בשביל לדבר נכון?
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

לספרדים מותר לגזוז ציפורניים בחול המועד, לאשכנזים אסור, אלא אם כן גזז בערב החג הראשון ורוצה עתה לגזוז שוב. ראה שו"ע רמ"א ומשנה ברורה בסימן תקלב סעיף א.

משום כיבוד הורים שנראה כביכול אינם בחיים אסור לומר קדיש, אם אינם מקפידים מעיקר הדין מותר כמבואר ברמ"א בסימן קלב, אבל יש שמחמירים בזה משום הסימן הרע שיש בכך, ראה פסקי תשובות שם.

"אך" בתורה תמיד בא למעט, ונחלקו בגמרא אם בא למעט שמחה בליל יום טוב ראשון, או לולב ביום טוב אחרון.

נכון, מותר לדבר, אבל חשוב לדעת שלכתחילה כדאי לאכול מיד כזית תוך כדי אכילת פרס, כך כתבו הפוסקים שראוי לכתחילה  לעשות זאת מיד לאחר ברכת המוציא ולא בהמשך האכילה, ראה משנה ברורה בסי' קסז ס"ק לה, ובדגול מרבבה שם על המג"א ס"ק ז, ונראה שהטעם הוא מחמת החשש שמא רק באופן זה שאר המאכלים טפלים לפת, אבל זה הובא כזהירות בעלמא ולא חיוב גמור מדינא, ואגב באשל אברהם שם כתב טעם אחר, שמא יעשה שינוי מקום, ויש שכתבו שזה כדי שהנטילת ידים שהיא על כזית יחול חיובה מיד בתחילת אכילתו. ומכל מקום אכילת כזית בתוך שיעור זמן זה באיזו שהיא נקודת זמן בסעודה היא ודאי הכרח גמור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל