לתרומות לחץ כאן

תפילה בנוסח אחר כשאין לו סידור בנוסח שלו

שאלה:

שלום.
אם מישהו שרגיל להתפלל בנוסח אשכנזי מגיע לבית כנסת ספרדי או להפך ויש לו רק סידור בנוסח המקום הוא יכול להתפלל בנוסח אחר ממה שהוא רגיל בדרך כלל?

תשובה:

אם הוא לא יודע לדקדק ולשים לב לנוסח שלו ואין לו סידור משלו, יתפלל בנוסח שלהם, להתבלבל ובסוף לעשות משהו שהוא לא זה ולא זה, ודאי לא מוצלח… מי שבקי יותר, יכול להסתדר גם עם סידור בנוסח אחר ולשים לב לשינויים ולומר בעל פה כדרכו, וזה טוב יותר, אבל רק למי שיודע לעשות כך.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. חיוב מה יעשה.

    מגיע למקום של נוסח אחר מהנוסח שלו : ספרד או עמ

    האם עדיף שלא יגש ויתפלל אשכנז כמנהגו
    או שיגש ויאמר נוסח שלשיטתו ההלכתית אינו נכון?

    אדם יכול לומר קדיש יתום או דרבנן במקום עמ או ספרד לבד
    או לחלופין במקום שמתפללים אשכנז ולא לבד אלא עם אחרים שגם אומרים קדיש מה עדיף?

    האם לבא אל מקום שיש בו נוסח מסויים ולומר קדיש בנוסח אחר יש בזה משום לא תתגודדו? (באופן שהציבור לא מקפיד, אם מקפיד זו סתם חוצפה לשנות)

    למעשה אם לא מקפידים זה בעיה לומר את הנוסח האישי כשהציבור במקום מתפלל נוסח אחר?

    חזן בתפילה האישית יכול לומר את הנוסח שלו ורק בחזרת השץ לשנות לנוסח הציבור?

  2. אין כזה דבר נוסח לא נכון, כיון שהנוסח אינו מעכב וכל הנוסחאות כשרים.
    אם ניתן להתפלל בנוחות בנוסח האחר, יגש, אבל אם הוא כאשכנזי מתפלל בהברה אשכנזית ואינו רגיל להתפלל בהברה ספרדית, אין לגשת זה חסר טעם. אבל נוסח ספרד ואשכנז יגש ויאמר את החזרה בנוסח של הקהל.
    באמירת קדיש יש לומר כנוסח המקום. [הגרב"צ אבא שאול אמר שמכל מקום יאמר ויצמח פורקניה אבל זה צ"ע]. הקדיש הוא מחמת הקהל ויש לאומרו בנוסח של הקהל.
    תפילת הלחש בכל מקרה בנוסח שלו.

  3. הוא לא שולל את נוסח ספרד כנוסח לגיטימי לתפילה, אלא שנוקט שכיון שהנוסח הקדום הוא אשכנז – אלף שנה, ונוסח ספרד הוא יזום לצורך התאמה לכוונות ואינו מסורת, מותר לשנות. אך מעולם לא אמר שחובה לשנות ושלא קיים מנהג כזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל