שאלה:
אדם המתפלל במניין והש"ץ לא ממתין בסיום הברכה בחזרת הש"ץ כך שאף אחד לא שומע את סיום הברכה האם מותר לענות אמן על ברכה זו שאף אחד לא שמע וספק אם הש"ץ עצמו שמע את עצמו
תשובה:
שלום וברכה
אם אף אחד לא שומע את סיום הברכות יתכן שאי אפשר לענות אמן, כיון שקרובות ברכותיו להיות לבטלה, בחזרת הש"ץ חובה שיהיו תשעה שומעים ברכותיו. אמנם בהנחה שיש תשעה כאלו ואתה לא שומע, כאן אם אתה יודע מה הוא מברך וזו ברכה שאתה לא מחוייב בה כי כבר התפללת תפילת לחש, יש לענות אחריו אמן לכל הדעות.
מקורות:
ראה שו"ע סימן קכד סעי' ד, ח, וראה שם מחלוקת השו"ע והרמ"א, ומכל מקום כאשר אינו חייב בברכה זו והוא גם יודע מה הוא אומר רשאי לענות לכל הדעות וכאמור.
איך צריך לנהוג למעשה אם לא קרוב לודאי שלא שמעו עשרה (מצוי בבחורים צעירים) מצד אחד אסור לענות אמן יתומה ומאידך יתכן ואפשר לענות כי י' אולי שמעו את הברכה
יש לענות. בדרך כלל שומעים ואנחנו צריכים לנהוג באופן טבעי כמתבקש בתפילת החזרה.
השאר תגובה