לתרומות לחץ כאן

גניבת מצוות

שאלה:

שלום רב
פלוני ביקש ממני להשאיל לו ספר ללמוד בו . נתתי לו את הספר . מישהו מהצד ראה ונתן לו את אותו ספר ואמר לו שזה במתנה . ואז את הספר שאני נתתי פלוני החזיר לי . האם זה בסדר או שזה בגדר "גניבת מצווה" כי פלוני היה לומד בספר שלי . תודה

תשובה:

שלום וברכה,

אין בכך גניבת מצווה כיון שהשני הועיל לו יותר כשנתן לו ספר במתנה. אם המצווה הייתה שווה היה מקום לדון האם יש כאן גנבת מצווה, אבל כאן שהשני עשה מצווה גדולה יותר שנתן ספר במתנה, אין זה גנבת מצווה אלא עשה מצווה אחרת.

בהצלחה.

מקורות:

ראה בשו"ע סימן שפב ובש"ך שם שגנבת מצווה שחייב י' זהובים נאמר רק אם המצווה שייכת לחבר שמצווה לעשותה, כגון כיסוי הדם, או מית בנו, אבל מצווה סתם אין על זה תשלום של י' זהובים. אלא שלא ראוי לגנוב לחבר מצווה אם הוא כובד בה. אלא שבמקרה הנ"ל שנותן מתנה ספר זה מצווה אחרת ואין כל מניעה בדבר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שואל השאלה הזכיר לי מעשה שבדידי הוי עובדא. שמעתי פעם אשה בעזרת נשים מבקשת ממישהו שיביא לה סידור. רצתי והבאתי לה. המתבקש היה לו טענה על כך. האם צדק ההוא בטענתו? האם זה נחשב שגנבתי לו את המצווה?

  2. מבחינה מוסרית לא הייתה צריך לקחת לה את המצווה. אבל אין על זה חיוב תשלום. חיוב י' זהובים על לקיחת מצווה נאמר על מצווה ששייכת לשני כמו כיסוי הדם או זימון אן מילת בנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל