לתרומות לחץ כאן

לגנוב כספי המדינה

שאלה:

שלום וברכה,
שמעתי אתמול בשם החזון איש שמותר להוציא ממון מהמדינה (שלא ע"פ חוק). האם החזון איש באמת אמר כך, ואם כן מה המקור לכך ?
בנוסף לזה, שמעתי בשם הרב עמרם פריד מבני ברק שמותר לא רק להעלים אלא אף להוציא. האם יש לו מקור לכך מגדולי הפוסקים האחרונים ?

תשובה:

שלום וברכה,

אין שום היגיון שיהיה מותר לגנוב מכספי המדינה, למה שיהיה מותר, והיכן פרח האיסור של "לא תגנוב". ישנם שמועות מרבנים שונים על היתרים, ואין להסתמך ולעבור על איסורי תורה על בסיס שמועות שאין להם היגיון. כל רבני העדה החרדית [שמעתי מכמה וכמה מהם] שאין שום צד היתר להוציא כספים מהמדינה. וידוע שמרן הגרי"ש אלישיב ועוד גדולי הפוסקים לא התירו כלל. 

ישנה שמועה בשם מרן החזו"א שהתיר לגנוב מהמדינה, אולם נראה שהרב וואזנר מזים את שמועה זו (שו"ת שבט הלוי חלק ה סימן קעב) וז"ל: ומש"כ מבוהל אחד דכיון שאין מתנהגים עפה"ת מותר לגזלם וא"כ אין להם בעלות כלל הוא דבר שאין ראוי להשיב, דחלילה להתיר איסור גניבה וגזילה ותולים עצמם לשוא באילן גדול, ואין זה לגדר דינא דמלכותא אם שייך כאן או לא, וגם אין שני הדברים תלויים זב"ז". כנראה שהאילן גדול כוונתו למה שמספרים בשם החזו"א. ואם מרן הרב וואזנר מעיד על כך, מי אנו שנסמוך על שמועות ערטילאיות.

יהדות החרדית מחנכת על התבדלות מהמדינה והחילוניות, ואכן ודאי שכך היא דרך התורה, אבל צריך להבין שההבדלות מהם לא מתירה לגנוב מהם, אין קשר בין הדברים..

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל