לתרומות לחץ כאן

מרפסת לחצר משותפת

שאלה:

אני גר בקומה א' הוצאתי מרפסת רחבה מעל חצר משותפת [ללא היתר] כאשר אינני מפריע לאיש, בהמשך סגרתי אותה בפנלית והיא משמשת לי כחדר, האם זה נקרא שאני משתמש ברכוש משותף על אף שזה לא על הקרקע? ומה הדין באופן כללי לגבי מרפסת לא חוקית האם זה נחשב כשימוש ברכוש משותף? ומה הדין אם שכן בק"ק בונה על חלק [קטן] בחצר משותפת ואח"כ אני יוצא מעליו, האם דינו כמרפסת? והאם יש הבדל אם אני נסמך עליו או שבניתי תשתית בנפרד?

תשובה:

שלום וברכה,

כל השטח שסביב הבית משותף – מהקרקע עד לקומה העליונה, הרי זה רכוש משותף. שכן שמוציא מרפסת ללא אישורים נחשב שמשתמש ברכוש המשותף, אלא שאם לא מזיק לשום שכן מותר לו להוציא מרפסת, משום שההרחבה היא דרישה לחלוקת השטח שסביב לבניין וכל שכן מקבל את השטח שצמוד לו. או שנחשיב זאת כשימוש הוגן ברכוש המשותף, ולכן אין לעכב על שכן שמרחיב ולא מזיק אחרים.

כמו כן אם מרחיב על חצר משותפת יכול לדרוש חלוקה ולבנות בשטח הצמוד, ובלבד שלא יגיע לשום שכן נזק, ואם יש טענות נגדיות או הפרעות לשכנים יש לפנות לדין תורה.

במקרה שלך שסגרת את המרפסת בפאנלית, חשוב שתדע שאם השכן שמעליך ירצה להרחיב, תצטרך לאפשר לו ולבנות בבניה רגילה כדי שהעליון יוכל גם להרחיב. אין סיבה שרק אתה תרחיב והשכן מעליך לא יוכל להרחיב.

אם אתה מרחיב מעל הרחבה של שכן אתה חייב להשתתף איתו חצי מההוצאות של חפירה, יסודות, עמודים ותקרה שלו שמשמשת לך כרצפה. 

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל