לתרומות לחץ כאן

גזל ממקומות ציבוריים איך ישיב

שאלה:

אדם שהייה רחוק מתורה ומצוות וגנב ממון ממשלתי כגון רכוש בבית הספר ממשלתי ,למי מחזיר ממון ?!וגם גנב בסופר או בבית מלון או כל מקום ששם בעלות על ידי קבוצת משקעים וזה מתחלף ,למי ישיב?!

תשובה:

שלום וברכה,

אם גנב רכוש של המדינה חייב להשיב למדינה, אלא שאין אפשרות להשיב את הכסף למדינה, ועל כן יש לעשות בממון צורכי רבים – לתרום למקום ציבורי כמו מתנ"ס או בית כנסת או כל דבר ציבורי אחר.

אם גנב מסופר או מלון יש להשיב למלון או לסופר, אלא אם כן הסופר או המלון עבר בעלות חדשה לגמרי. אם המלון באותה בעלות אלא שיש משקיעים שנכנסים ויוצאים, אין זה מגרע מהשבת הגזל, כיון שהבעלות העיקרית קיימת. אם שינו את הבעלות לגמרי, יש לעשות עם ממון הגזל צורכי ציבור.

בהצלחה. 

מקורות:

בשו"ע סימן שסו ס"ב מבואר שאם לא יודע למי גזל יעשה בו צורכי רבים. צורכי רבים אינה השבה מעולה כיון שלא משיב ליד הגזלן ממש, אולם אם גזל ממדינה נראה שאם מחזיר לצורכי רבים בדיעבד נחשב להשבה מעולה, כיון שגזל מרבים ומשיב לרבים, למרות שאינה אותה מטרה. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה.אז מובן שהשבה מעולה זה דווקא שיגיע ממון לידי נגזל אז אם גנב מחילונים צריך לתרום לאירגונים שיש סיכוי גדול יותר שיגיע עליהם ,כגון "עזר מציון" או "ידידים" או "הידברות" וכד..?
    או יותר טוב לתת לקרן "נקי כפיים" וזה?
    כי בתרומה לישיבה ,אף על פי שרצוי לי יותר ,לא מסתבר שכולם יגיעו לישיבה ב"שבוע "הקרוב..

  2. נכון, אם גנב מחילונים עדיף לתת לארגון רפואי ולא בית כנסת. אולם בערוך השלחן כתוב שה' יזמן שיגיע לו או ליורשיו, ולפ"ז אפשר להקל ולתת לבית כנסת.
    נקי כפים זה אופציה טובה של השבת הגזל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל