לתרומות לחץ כאן

עובד שהעביר לחבר אופנוע של העבודה

שאלה:

אדם שקיבל אופנוע למטרת עבודה בחברת שליחויות והיה אסור לו לתת למישהו אחר ליסוע ועבר והשאיל למישהו אחר שידע שהחברה לא מרשה לאחר ליסוע על מנת שיעשה שליחות מסוימת שלא קשור לחברה בעלת האופנוע ונתקלקל האופנוע תוך כדי נסיעה האם זה שנסע חייב או שמי שהיה אחראי על האופנוע מטעם החברה הוא האחראי לנזק
2 כמן כן מה הדין לגבי נסיעות אחרות שנתן לאחרים לגבי הדלק שהשתמשו בו על מי האחרויות להחזיר לחברה
3ואם זה שנסע בפועל פטור האם זה גם בדיני שמים
תודה רבה ויישר כח

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לעובד שקיבל אופנוע מהעבודה להעביר את האופנוע לאדם אחר. אם עבר העובד והעביר את הרכב לאדם אחר והאופנוע התקלקל אצל השני תוך כדי נסיעה – מתה מחמת מלאכה – אם המעביד מאמין לנהג השני שאופנוע התקלקל מחמת מלאכה, שניהם פטורים מתשלום לעבודה, גם מדיני שמים. אם המעסיק לא מאמין לעובד השני שמתה מחמת מלאכה, והראשון לא יכול להוכיח זאת העובד חייב לשלם על האופנוע.

אם השני שנהג באופנוע הזיק את האופנוע בגלל פעולה חריגה שעשה, החברה יכולה לגבות את העלות של האופנוע או מהעובד הראשון או מהשני. 

העובד שהעביר לאחרים והם נהגו באופנוע של העבודה ובזבזו דלק של העבודה העובד חייב לשלם על הדלק שהם בזבזו לעבוד, כיון שאסור לו להעביר הלאה.

בהצלחה.

מקורות:

אין השואל רשאי להשאיל ואין השוכר רשאי להשכיר – שו"ע סימן שמב. ושם מבואר שאם עבר והשאיל אם יכול להוכיח שמתה מחמת מלאכה אצל השני – פטור הראשון. ואם לא יכול להוכיח חייב. וכן מבואר להדיא בש"ך סימן עב ס"ק קמ. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל