לתרומות לחץ כאן

ברכת חכם הרזים על הפגנה כנגד ה' ומשיחו

שאלה:

שלום הרב וחודש טוב ומבורך ! שאלתי לרב, לו יצוייר שאני משקיף מלעמלה על הפגנה של 60 ריבוא שמאלנים יהודים, האם מותר לברך עליהם ברכת חכם הרזים ?

תשובה:

אין לברך ברכה זו אלא בעת התכנסות 600,000 יהודים יראי ה'.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רכד סעיף ה

הרואה ששים רבוא מישראל ביחד, אומר: בא"י אלהינו מלך העולם חכם הרזים; ואם הם עובדי כוכבים וגלולים, אומר: בושה אמכם חפרה יולדתכם הנה אחרית גויים מדבר ציה וערבה (ירמיה נ, יב). 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שאלת תם (בכנות): מדוע ששים רבוא "שמאלנים יהודים" אינם בכלל הנאמר בשו"ע "הרואה ששים רבוא מישראל ביחד"?
    (בפוסקים סי' רכד מבואר דמספר ששים רבוא הוא משום שזהו כמספר עם ישראל בקבלת התורה, והיו שם כל חילוקי דעות בבני אדם, וע"ז מורה הברכה שאין דעת בני האדם שווים כמו שפרצופיהם אינם שווים, והוא יתברך יודע מה בלב דעת כל אחד ואחד, וא"כ מספיק לכך עצם המציאות שהששים רבוא הם יהודים, גם אם אינם יראי ה', והעיקר שהיו בהר סיני.)

  2. הרעיון הוא שבקיבוץ הגדול הזה מתקלס שם ה', ומתרבה כבודו, אבל אם כל הקיבוץ הזה של האנשים הוא רק כדי להפגין כנגד בורא עולם ותורתו, ולהביע את הרצון להיות ככל הגויים בית ישראל, אז מה ההגיון לברך על זה? הקב"ה רואה את ההפגנה הזו ובוכה ואנחנו מתפעלים ומברכים???

  3. אסביר כוונתי : בפוסקים מבואר שעיקר הברכה הוא על עובדת הרבגוניות וההבחנה שיש בין כל אחד ואחד שהקב"ה העמיד בעולם. בפשטות – הפלא שיש בשוני ובגיוון קיים גם כשרואים אנשים שאינם יראי ה', כי זה גם חלק מפלאי הבריאה. (אגב בירושלמי ברכות ט,א יש צד לברך חכם הרזים על קריאת התרנגול, והיינו במקום המבחין בין יום ובין לילה, והיינו כי יסוד הברכה על עובדת היות העולם מובנה מפנים שונים).
    רק מה – הנה בגמ' רואים שעל ס' רבוא גויים לא מברכים. הטעם לכאורה הוא כי התאספות כזו היא עצמה נוכחות שלילית ביחס לאמירה של ה"פלאי הבריאה" בדרך כלל.
    אך האם יש לומר כן גם על ס' רבוא חילונים, שעדיין ישראל הם, והנוכחות העקרונית שלהם היא נוכחות חיוביות ויש להם יעד לגלות כבוד ה' בעולם.
    מדברי הרב נראה שמגדיר את הברכה כנאמרת דוקא על התאספות שיש בה ריבוי כבוד ה' וקילוס שם ה'. מה המקור לכך, וכן יש לשאול מה השיעור וההגדרה לזה. נגיד למשל, ששים רבוא חרדים מתאספים לעשות טיול נחמד בבין הזמנים ברחובה של עיר, האם נברך (עד כמה זה לעניין לומר שודאי שגם הטיול הוא גילוי כבוד שם שמים וכו'…).

  4. אני בשום אופן לא אומר שיש תנאי שתהיה התאספות לשם קילוס, אמרתי משהו אחר, שכאשר ההתאספות היא סתמית, אזי כדבריך, זה עצמו קילוס, הרבגוניות, אבל כאשר ההתאספות היא על ה' ועל משיחו בעיני זה גרוע בהרבה מס' ריבוא גויים.
    אי אפשר להתנתק מהרעיון, הברכה היא על התפעלות, אנחנו לא מתפעלים ממה שגורם לצער השכינה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל