לתרומות לחץ כאן

ברכת שהחיינו על אתרוג שבירך על מצותו בסוכות

שאלה:

בסוכות נטלתי לולב וברכתי שהחיינו על ארבעת המינים. אם עכשיו אני אוכל אתרוג, האם כבר יצאתי בשהחיינו בעת נטילת הלולב או שאין קשר ביניהם וצריך לברך בעת האכילה?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית עצם הנדון המעניין שלך, כאשר ברכנו שהחיינו על המצוה האם נברך שהחיינו על אכילתו של האתרוג [שהרי מעיקר הדין מברכים על ראיית הפרי החדש ולאו דוקא בעת אכילתו]. בענין זה נחלקו הדעות, בס' לקט יושר עמ' קמט, שו"ת הלכות קטנות ח"א סי' רלג, שו"ת האלף לך שלמה או"ח סי' צב, בן איש-חי שנה א פר' ראה יא, כה"ח סי' רכה ס"ק מג, שו"ת מהר"י אשכנזי סי' ט, כל אלו תבו שאין לברך שוב כיון שכבר בירך בשעת קיום המצוה. אולם המור וקציעה סימן רכה חולק וסובר שאלו ברכות נפרדות וניתן לברך שוב.

אמנם חשוב לדעת שיש דיון נוסף, לדעת המשנה ברורה רכה טז ועוד אחרונים בלאו הכי לא מברכים שהחיינו על אכילת אתרוג כיון שהוא דר באילנו משנה לשנה, והנדון הוא רק לדעת הבן איש חי שנה א פ' ראה אות יא שחולק וסובר שגם על אתרוג מברכים ברכה זו.

זאת ועוד, כאשר מדובר באתרוג מיובש או מרוקח בסוכר שכלל לא ניכר בו חידושו ומאיזו שנה הוא, בודאי לא ניתן לברך עליו ברכה זו, וכל הדיון הוא רק על אתרוג מבושל וכיוצא בזה.

ברכה והצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל