לתרומות לחץ כאן

פגיעת רכב בשבת

שאלה:

אדם החנה את רכבו קודם השבת, ותוך כדי השבת חילוני שנסע ורצה להחנות את רכבו לצדו, תוך כדי נסיעה לאחור פגע בו וגרם נזק, הנהג לא השאיר פרטים, ובמוצאי שבת ראו במצלמות את המספר ואת הנהג הפוגע, האם הוא רשאי ליצור קשר ולתבוע את הנזק היות וזה נעשה תוך כדי חילול שבת – קים ליה בדרבה מיניה או היות ועפ"י דינא דמלכותא האדם עבר עבירה פלילית בזה שלא השאיר פרטים הוא רשאי להודיע לו על פניה לרשויות ואם הוא מעצמו ישלם התביעה תוסר (וכמובן צריך שזה לא יישמע כסחיטה אלא כתביעה ע"י עו"ד וכד'), או שהיות וגם עפ"י ההלכה הוא חייב מדיני שמים אפשר לתובעו?

תשובה:

שלום וברכה,

הנהג שפגע בשבת חייב בדיני שמים, ולכן מותר לך לתבוע אותו שישלם. וכן מותר לך להגיש תביעה נגדו ובכך להכריח אותו לשלם עצמו כדי לסלק את התביעה. 

בהצלחה.

מקורות:

הקצות סימן כח ס"ק א סובר שבקים ליה בדרבה מיניה ולא מקיימים בו את העונש החמור, חייב לצאת ידי שמים. והקצות הכריע כשיטות שמועיל תפיסה כשחייב לצאת ידי שמים. כמו כן סובר הקצות סימן עה ס"ק ד שאם שילם החייב מחמת שחשב שחייב בדיני אדם, ואח"כ נודע לו שאינו חייב בדיני אדם, אין זה מחילה בטעות, ולא צריך להשיב לו. ולכן אם הוא משלם מעצמו מותר לך לקבל. ומאחר שמותר לך לתפוס ממנו את הנזק, מותר לך להביא אותו למצב שיהיה מוכרח לשלם, על ידי שתתבע אותו או שתגיש נגדו תביעה ברשויות ויהיה מוכרח לשלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל