שאלה:
חשבתי בטעות שראש חודש יצא יומיים ואמרתי יעלה ויבוא כול היום. האם להתפלל עכשיו תשלומין למנחה והאם יש מה לעשות עם כול התפילות שהרסתי?
תשובה:
אכן, מי שאומר יעלה ויבוא ביום שאינו ראש חודש תפילתו לבטלה ויש להתפלל עכשיו תשלומין למנחה, כמבואר במשנה ברורה בסוף סימן קח.
להבא יש לשים לב יותר. כשמתפללים בבית הכנסת זה בדרך כלל לא קןורה, תמיד מכריזים וכו' גם רואים אם יש הלל קריאת התורה וכו'. אז זה עוד תזכורת בשבילנו לא להחמיץ את הזדמנות המיוחדת שה' נותן לנו לתפילה במנין, לקדיש וקדושה וכו'.
בשורות טובות ושיתקבלו התפילות.
משנה ברורה סימן קח סעיף קטן לח בסופו
ועין בחיי אדם .. בדיעבד אם לא חזר לתחלת הברכה, כיון שסים הברכה אף שהוסיף בה דבר שלא כענינו אינו רשאי לחזור, וכל שכן אם כבר השלים תפלתו
נלע"ד שעיקר לדינא נקט כדעת כל האחרונים שמנה שם קודם לכן.
ומפני מה לא נציע לאדם יקר זה שמחפש לעשות הדבר הנכון , שאכן יתפלל שוב אלא שיתנה-שבאם ההלכה היא שהוא חייב לחזור אזי הוא מכוון בתורת תשלומים,ואם ההלכה היא שאסור לו להתפלל שוב,אזי הוא מכוון בתורת נדבה-דהרי החמירו בספק ברכות יותר מהרגיל (כאן מדובר ב19 ברכות),שלכאורה מה נפסיד מהצעה כזו?
רעיון טוב. יישר כח
גם למנהגי הספרדים שפוסקין כדעת השוע הסובר שאין זו הפסקה?
לספרדי ודאי נכונה עצת המגיב הקודם להתנות שאם אין זו הפסקה יהיה נדבה.
השאר תגובה