לתרומות לחץ כאן

תפלת שמונה עשרה תוך כדי נהיגה

שאלה:

נהגתי מת"א לירושלים ולפתע נוצר פקק ארוך ולא היתה שום אפשרות לעצור בצידי הדרך ועדיין לא התפללתי מנחה וראיתי שאוטוטו נהיה שקיעה ועד שאגיע ליעד שלי יהיה אחרי צאת הכוכבים,התפללתי 18 תוך כדי נהיגה ,כמובן שזה לא מפריע לי ברכוז בנהיגה כמו שאני רגיל לשמוע שיעורים בזמן הנהיגה וזה לא מפריע לי ברכוז בנהיגה,האם עשיתי כשורה?

תשובה:

נהג אינו רשאי לתפלל תפילת שמונה עשרה תוך כדי נהיגה אפילו אם על ידי כך יפסיד תפילה זו לגמרי, אלא יתפלל תפילת תשלומין תפילה הבאה. אין יכולת להתרכז וזה גם מסוכן. יש להשתדל לעמוד בצד הדרך, ובכלל כדאי מאוד להשתדל תמיד להתפלל לפני הנסיעה.

מקורות:

לקט הקמח החדש סי' צד סעיף יא, וע"ע הליכות שלמה פרק ח סעי' ד בהערות.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. מה זה שונה מהרוכב על החמור שיכול להתפלל תפלת 18 תוך כדי רכיבה,לא הבנתי את התשובה,אני ציינתי מפורש שאני יכול להיות מרוכז 100% בכביש על אף שאני מתפלל להשם,ו2 העצות שנתתם (לעמוד בצידי הכביש ולהתפלל לפני כן)לא היו שייכים במקרה שלי ומה שכותב הגרש"ז זצ"ל ,מדובר על מי שלא יכול להתרכז בכביש תוך כדי תפלה,ציינתי שאני שומע שעורי תורה בנהיגה וזה לא מפריע לי לרכוז על הכביש,לכן אשמח לקבל תשובה לשאלה הספציפית שלי,תודה!

  2. בלקט הקמח שם מבאר את החילוק בין רכיבה על חמור שאינה מצריכה ריוז כלל לבין נהיגה, ואינו מוכן לקבל את זה שאדם אומר אני יכול להתרז, הוא אומר ממה נפשך, או שאתה לא מתרכז בתפילה כלל, או שאתה לא מתרכז בכביש… ואינו דומה ריכוז בשיעור שאינו מצריך דיוק במילים וכו' לתפילה, ופשוט. כל פרטי שאלתך נלקחו היטב בחשבון.

  3. לא מבין דבריו,ממ"נ אם א"א לנהוג ולהתרכז בתפלה,גם א"א לרכוב על החמור כשצריך לראות לאן החמור הולך ושלא יעשה שטויות כדרכם של חמורים,צריך להבין שכל הענין של רכוז זה ענין אינדבדואלי לכל אחד ואחד וא"א לקבוע מסמרות במח של אחד ואחד,יש אנשים המסוגלים להתרכז במס' דברים באותו זמן ויש לצערנו אנשים שגם בדבר אחד אינם מסוגלים להתרכז(וחייבים לקחת רטלין)כל אחד מכיר את עצמו ויכולותיו גם בתחום זה.
    אף אדם בעולם לא יכול להכנס למח האחר ולהבין את יכולות הרכוז שלו,אין פה שחור או לבן יש גם אפור.
    האם לפי העובדות שכתבתי התשובה יכולה להשתנות?

  4. את ההבדל בין חמור לרכב ניתן להבין בנקל, ולענין מה שכתבת לגבי העובדות, אינני יודע לומר לך מעבר למה שראיתי בדברי האחרונים, אני רק מניח שאתה גם רק מתכוין שתוכל להתרכז לומר את המילים כהלכה, אבל לא לפירוש המילות ובודאי לא הכוונה והתחושה של עומד לפני המלך. אמנם אם יש לך יכולות לא אנושיות, אז אה"נ תוכל להתפלל, אבל אני לא פגשתי עדיין באדם בעל יכולות כאלו.

  5. כמו שאפשר לנהוג כשרוכבים על חמור(שו"ע סימן צד סעיף ד)מי שיצא לו לרכוב על חמור מבין שהרבה יותר קשה להתרכז כשרוכבים על חמור ובכ'ז מרן בשו"ע מתיר להתפלל כשרוכבים על חמור,עם הרכבים המשוכללים שקיימים היום הרבה יותר קל לנהוג ולהתפלל מאשר לרכב על חמור ולהתפלל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל