לתרומות לחץ כאן

ברכות קריאת שמע לנשים אחרי זמן תפילה

שאלה:

האם כשמתפללים אחרי סוף זמן תפילה (נשים) אומרים ברכות קריאת שמע?

תשובה:

בעיני נראה פשוט מטעם זה, שאשה לא תאמר ברכות קריאת שמע לאחר זמן תפילה, משום שגם לגבי גברים נחלקו בכך הדעות כמבואר במשנה ברורה וביאור הלכה בסימן נב, ממילא נשים שאינן מחוייבות בכך מדוע יכנסו לספק זה בחינם.

כאשר יש זמן, כמובן יש להתפלל לפי סדר את כל התפילה [לדעת הגר"ע יוסף נשים לא מזכירות שם ה' בברכות קריאת שמע אולם מנהג האשכנזים ורבים מהספרדים שכן אומרות שם ה' כמו הגברים, ראה אור לציון ח"ב פרק ו' סעיף י].

שבת שלום.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. לא רבים מהספרדים נוהגים שנשותיהן יברכו עם שם ומלכות, נכון שמוזכר בחלק מהפוסקים שאפשר, אבל בפועל עינינו הרואות שכמעט לא קיימות נשים שמברכות בשו"מ ומדוע להכנס בחשש ברכה לבטלה

  2. כל אחד יעשה כהוראת רבו, מה שאתה כותב מזכיר לי משפט חריף של הרב וואזנר זצ"ל, כאשר אמר איזו הלכה בשיעור ואברך אחד קם ואמר "כל הנשים טבען כך וכך" אמר לו הרב וואזנר "כמה נשים יש לך"?… אני מניח שגם אתה לא עשית סקר נשים,
    אלא כפי טבעך אתה מאוד תלמיד נאמן…, זה מצויין, אבל כשיש מנהגים חלוקים כל אחד ישאל את רבו וכל לבבות דורש ה'.

  3. אבל היא גופא אני לא בטוח בכלל שהמנהגים חלוקים.
    בתוך עמי אנוכי יושבת וזכיתי לפגוש ולהכיר הרבה אנשים, בני ספרד ובני אשכנז.
    ומבני ספרד, לא נתקלתי מעודי באחד שמורה לאשתו לברך.
    יש פה ושם נשים ספרדיות שעדיין רווקות ולמדו בסמינר אשכנזי ששם הורו להם לברך, כדרך בנות אשכנז, אבל מיד כשנישאות, מלמד אותן הבעל ללכת בדרך בנות ספרד, שלא לברך.

  4. אלפי בנות אברכים נוהגות בזה כמו שכתב באור לציון פרק ו סעי' י, כל אחד ואחת מישראל יש לה את מנהגיה ואת רבה, אין צורך לבטל מנהגים של אנשים אחרים, אין לכך טעם.

  5. חלילה איני מבטל ואיני מערער,אם כבודו מכיר ויודע על כאלה, אני חוזר בי.
    ואגב אין בדברי שבתגובות חלילה לערער על הלכה או מנהג וכל שכן לא על פסיקת אחד מענקי הדור בפוסקי ספרד,אלא רק ציינתי מהו המנהג הרווח, והוא מנהג ההןלכים בדרך הגר"ע, זו עובדה.

  6. לגבי פסוקי דזמרה יש מחלוקת אם נשים חייבות או לא, לפחות לגבי בנות אשכנז, ולכן המברכת לא הפסידה, ואני מעתיק סיכום שמצאתי בענין זה:
    במשנה ברורה ע, ב, כתב, שלפי רבי עקיבא איגר נשים חייבות בפסוקי דזמרה, שהם הכנה לתפילה. אמנם ציין בשעה"צ שדעת שו"ע הרב ע, א, שפטורות. והאמת שרבים תמהו על המ"ב כיצד למד מרע"א שנשים חייבות בפסוד"ז. ויש שהורו למעשה, שנשים חייבות בפסוד"ז הואיל ולכך נוטה דעת המ"ב, כ"כ בהליכות בת ישראל ב, ז, ואש"י ז, י. וכ"כ בבירור הלכה (זילבר) תנינא או"ח ע', והוכיח כן מלשון מהרי"ל. אולם לרובם המכריע של הפוסקים, נשים פטורות מפסוד"ז, וכ"כ בשו"ע הרב ע, א, ערוה"ש ע, א, יחו"ד ג, ג, מחזה אליהו טו.

  7. לגבי פסוקי דזמרה יש מחלוקת אם נשים חייבות או לא, לפחות לגבי בנות אשכנז, ולכן המברכת לא הפסידה, ואני מעתיק סיכום שמצאתי בענין זה:
    במשנה ברורה ע, ב, כתב, שלפי רבי עקיבא איגר נשים חייבות בפסוקי דזמרה, שהם הכנה לתפילה. אמנם ציין בשעה"צ שדעת שו"ע הרב ע, א, שפטורות. והאמת שרבים תמהו על המ"ב כיצד למד מרע"א שנשים חייבות בפסוד"ז. ויש שהורו למעשה, שנשים חייבות בפסוד"ז הואיל ולכך נוטה דעת המ"ב, כ"כ בהליכות בת ישראל ב, ז, ואש"י ז, י. וכ"כ בבירור הלכה (זילבר) תנינא או"ח ע', והוכיח כן מלשון מהרי"ל. אולם לרובם המכריע של הפוסקים, נשים פטורות מפסוד"ז, וכ"כ בשו"ע הרב ע, א, ערוה"ש ע, א, יחו"ד ג, ג, מחזה אליהו טו.

  8. סליחה, שאלתי שתי שאלות וקיבלתי תשובה אחת. אבל גם התשובה הזו מתייחסת באופן כללי לברכת ברוך שאמר ואני שאלתי לגבי עניין הזמן אם מותר.

  9. לגבי ברוך שאמר הסברתי שכיון שיש דעות שנשים חייבות בכך [בשונה מברכות קריאת שמע] יש יותר מקום לסמוך לברך גם אחרי הזמן.
    ברכות קריאת שמע לפני סוף זמן תפילה נשים אשכנזיות אומרות, זמן ברכת קריאת שמע הוא זמן תפילה ולא זמן קריאת שמע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל