שאלה:
שלום כבוד הרב. עקב עבודתי יוצא לי להתפלל הרבה ביחידות. ידוע לי שאין אומרים בתחנון י"ג מידות ביחיד, אך בניגון טעמים מותר. רציתי לברר האם יש עדיפות לאחד מהם, האם כדאי שלא אגיד בכלל, או שאגיד בכל זאת עם הטעמים. תודה רבה.
תשובה:
הכף החיים בתחילת סי' קלא ולהלן שם אות כג דן בזה בארוכה, ולאחר שהביא מחלוקת בענין זה מגדולי הפוסקים מה עדיף, להמנע מלומר י"ג מידות או לאומרם בטעמי המקרא, כתב, שזה הכל שלא בשעת התפילה, אלא בסליחות וכדומה, אבל בתפילת שחרית שעל פי סוד הי"ג מידות הם חלק מתיקון התפילה, בודאי עדיף לומר בטעמים מאשר להמנע מאמירתם לגמרי.
כדאי לעשות כל מאמץ להתפלל ציבור, שכן מלבד דעת הסוברים שהוא חיוב, היא גם סגולה גדולה לקבלת התפילות.
ברכה והצלחה.
לכאורה אולי יש עצה לשלא שעת התפילה ולכולי עלמא -להגיד במקום היג' מידות ממש, באותו מקום הפסוקים שבתשליך שהם גם עומדים על פי הקבלה במקום היג' מידות.
אנחנו לא משנים נוסח התפילה ולא יודעים מה המשמעות של הענין מבחינת התיקונים. נעשה מה שכתוב בכף החיים ואז זה ודאי טוב.
כתבתי דברי רק בדברים שלא בשעת תפילה (וכמו שציינתי) ורק איפה שהוא בעצמו מסתפק.אגב לא נאמר הצעה זו כהצעה ללא כל בסיס מאחר וגם תשליך היא תפילה מקובלת ואכן עומדת שם במקום היג' מידות במובן מסוים (על פי דרך האמת), ויתכן שעדיף לומר לומר כן מכלום.
יתכן מאוד.
השאר תגובה