לתרומות לחץ כאן

פגם הברית

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי פחד,
ראיתי בכמה מאמרים שמי שפגם בברית לא יצא מגיהנום, ואני מאוד פוחד,

אבל מצד אחד אומרים שמי שחוזר בתשובה ביום השבת נמחלים לו כל העוונות.
ובכלל אם חוזרים בתשובה באמת מתוך תמימות העוונות לא נסלחות?
ואם חוזר מאהבה הכל הופך לזכויות.. איך זה מסתדר עם המאמרים הטובים והקשים בבקשה הרב תעזור לי!

תשובה:

שלום וברכה

פשוט וברור שאין דבר העומד בפני התשובה, ומי ששב אל ה' באמת ומשתדל יותר בשמירת המצוות, הוא אהוב אצל הבורא יתברך ושכר גדול צפון לו משמים. בכלל הלשונות בזוהר הקדוש צריך להבינם ולרוב אינם מתפרשים לפי פשוטם, כמו שכתב שהמניח תפילין בחול המועד הרי זה מתחייב בנפשו, אף שברור שעל פי כללי ההלכה והדין אין "חיוב מיתה" על דבר כזה [שלמנהג אשכנז בחו"ל חובה גמורה להניח תפילין בחול המועד].

כמו כן יש לדעת שהכל מדובר על אדם שעושה במזיד ולא במי שנכשל מתוך שינה וכדומה שלא מדעת.

אינני בא חלילה להפחית בחומר העוון, רק לומר דלתי תשובה פתוחות, ומי שמשתדל ונלחם בורא עולם אוהבו עד מאוד, וזה שלפעמים נופלים ונכשלים, זה חלק ממהות הקרב, והעיקר שקמים וממשיכים להלחם.

נעבוד את 'ה בשמחה וללא חרדות וחששות, רק באהבה ובנעימות כפי שהוא במקש מאיתנו.

יום מבורך.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ר' צדוק הכהן בספרו תקנת השבין אות ג (עמודים ט-יד) האריך בזה שגם דברים הכתובים בתורה שאין מועילה להם תשובה זה מצד דיני התורה, אך באמת התשובה פורצת גדר ויש בכוחה לתקן הכל, כמו אצל חזקיהו המלך שכאשר ישעיהו אמר לו שאין מה לעשות ונגזרה גזירה שימות אמר לו כלך נבואתך וצא ועשה תשובה והועיל לו,
    אציין כמה ציטוטים מדבריו:
    "כי באמת אין לך דבר עומד בפני התשובה, ואף על פי שעל פי התורה אין לקבלה זהו גדולתה של תשובה שפורצת גדר דין התורה" "דכל מה שאין תשובה מועילה למרק לגמרי הוא רק מצד העולם הזה דתשובה הוא מכח הבינה דלבבו יבין ושב שהוא סוד עלמא דאתי כנודע ומצד העולם הזה שהוא בעל גבול ותכלית גם לתשובה יש גבול מה בכוחה למרק והחמורות אינה ממרקת עדיין, אבל אחר המיתה בעולם הבא אין עוד שום עונש מששב אפילו החמורה שבחמורות" "ואמרו (ראש השנה י"ז ב) ה' ה' אני הוא קודם שיחטא אני הוא לאחר שיחטא ויעשה תשובה ומשמע גם לאחר החטא ממש כמקדם" "וחכמים שמנאוהו (את מנשה) בכלל שאין להם חלק לעולם הבא היינו מצד משפט החכמים אבל לא מצד משפט הקדוש ברוך הוא שהוא קיבלו במחתרת ובהעלם מעיני כל חכמים ונביאים גם כן דהוא האומר דתשובה מועלת בכל ענין" כמובן שכל זה הוא כששבים אל ה' באמת ואז אין להתייאש ממאמרי חז"ל, מכיון שהם נאמרו כדי למנוע אותנו מלחטוא, אך אם הם מייאשים אותנו לאחר החטא כנראה שאיננו מבינים אותם נכון.
    ונסיים בשיחות הר"ן (ר' נחמן מברסלב) אות עא: בענין מה שכתוב בזהר הקדוש [(ח"א קפח, א) (ח"א ריט, ב)] שעל פגם הברית בפרט מאן דאושיד זרעא בריקניא חס ושלום וכו' אין מועיל תשובה, אמר רבנו זכרונו לברכה שאין הדבר כן רק על הכל מועיל תשובה. ואמר שבזה המאמר זהר אין שום אדם מבין הפשט רק הוא לבד. והכלל שבאמת מועיל תשובה בודאי על חטא זה אפלו אם הרבה לפשוע חס ושלום בזה. וכבר מבואר בספרים הנדפסים כבר, שעיקר התשובה הוא לבל יעשה עוד מכאן ולהבא והוא מוכרח לעבור באלו המקומות והענינים שהיה בתחילה ולהתנסות שם. וכשמרחם על עצמו עכשיו ואינו עושה עוד מה שעשה מקודם ומשבר תאותו, זהו עיקר התשובה
    יה"ר שנזכה כולנו לתקן את מעשינו ולשוב לה' בתשובה שלימה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל