לתרומות לחץ כאן

הדלקת נרות חנוכה על גדר החצר / מעקה המרפסת

שאלה:

שבוע טוב וחודש טוב ומבורך.
האם יוצאים ידי חובה בהדלקת נרות חנוכה על חומת הבית או שחייבים להדליק בפתח או בחלון?

תשובה:

שלום וברכה

חכמים תיקנו להדליק בפתח שם פירסום הנס גדול יותר, גם יש בזה ענין סמלי שבו האדם מבשר את הנס מתוך ביתו החוצה, אבל זה לא מעכב, וניתן לקיים זאת גם על הגדר, כמו שיש שהורו לעשות במרפסת פתוחה, להדליק על המעקה כאשר שם פירסום הנס גדול מהחלון.

מקורות:

ראה חוט שני חנוכה עמ' שח בשם בעל הקהילות יעקב, מעדני שלמה עמ' קז בשם הגרש"ז אויערבך. אמנם דעתו של הגרי"ש אלישב שאין להדליק שם, אבל הוא סבר כך גם לגבי חלון הבית ובזה הרי נהגו העולם שלא לחוש לכך. 

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום.
    ראשית, תודה על התשובה.
    אך ארצה לקבל הסבר והכל כדרכה של תורה, ביראת כבוד וכעבד הדן לפני רבותיו, לא מובנת לי הראיה כמו ש ״יש שהורו להדליק על המעקה״
    יש הבדל עצום בין להדליק על המעקה שהוא ״חלון״ ביתו, שכן מרפסת פתוחה הרי היא כחלון גדול וקשורה בבית(!), ומימלא חזרנו לדינא דגמרא ״שאם היה דר בעליה מניחה בחלון״ לבין מי שיש לו בית קרקע ורוצה לכתחילה להדליק על החומה (האחורית! שאינה פתח החצר)
    השאלה היא האם ניתן להדליק על גבי חומה של בית ששם יש פרסום הנס גדול יותר, על אף שאינו פתח ולא חלון?
    על מנת להמחיש את המציאות נשאל שאלה אחרת-
    למשפחתי יש את הבית הגבוה ביותר בעיר, ממנו ניתן לראות את החנוכיה בצורה שיש פרסום הנס לבני רשות הרבים למעל מיליון אנשים, והכל לפי גדרי ההלכה בתוך כ׳ אמה וכדו… האם יורו כת״ר למי שיש לו את הגג שמפרסם את הנס בצורה הכי טובה בעיר- להדליק על גבי הגג, דשם מתפרסם הנס בצורה הכי טובה? ראינו מי שמורה ככה? (ללא פתח וללא חלון) רק על גבי הגג!
    אשמח לקבל מקור. המקורות שכתבתם לעיל הם מדין חלון.

  2. אינני רואה הבדל מהותי בין מעקה של מרפסת למעקה החצר, אבל ודאי האמת איתך וכמו שכתבנו שכל זה רק לענין לצאת ידי חובה בדיעבד, מעיקר הדין חובה להדליק בפתח החצר, גם אם יהיה הרבה פחות פירסומי ניסא, המעקה הוא המקבילה של החלון ולא של הפתח, הדין של חז"ל הוא להדליק בפתח. אני חושב שמי שמדליק על מעקה החצר דומה למי שמדליק בחלון כאשר יש לו פתח לרשות הרבים, שגם זה לא נכון ושלא כהוראת חז"ל, אבל יצא ידי חובה בדיעבד למעט שיטת הגרי"ש אלישיב שגם בדיעבד אינו מועיל וכמו שציינו.

  3. תודה רבה.
    עכשיו הדברים הרבה יותר בהירים, ומשכך, אשאל את השאלה בצורה אחרת (אני מכיר את שואל השאלה הראשית)
    השאלה כך- אדם שגר בבית קרקע ולו חצר גדולה עם חומה המקיפה את כל הבית, יש כניסה אחת לחצר, האם רשאי להדליק על החלק האחורי של החומה את החנוכייה (יש פרסום הנס) לשם המחשה האות ח׳ מדמה את החומה המקיפה את הבית בחללה נמצא הבית החלק הפתוח באות ח הוא פתח החצר והחלק הסגור העליון הוא החומה שממול. (מקווה שהציור מספיק מובן)

    חלק קידמי בחומה ופתח הכניסה
    |___|
    חלק אחורי (הדלקה ע״ג ___)

    האם רשאי להדליק שם
    אין שם לא פתח ולא חלון רק חומה.
    תודה רבה ויישר כח גדול
    שכרכם כפול מן השמיים

  4. ודאי עליו להדליק בפתח החצר ולא על החומה גם אם עוברים שם פחות אנשים. אם שאם ידליק על החומה יצא ידי חובה בדיעבד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל