שאלה:
שלום.
לצערי כניראה מחר אח שלי מתגרש, הוא ביקש שאבוא איתו לרבנות להיות לעד, אני לא מכיר אבל מרגיש לי שלהסכים ולהיות נוכח בסיטואציה כזאת זו אמנם לא עבירה ממש אבל משהו שעדיף לא להיות חלק ממנו או לפחות לא ״לרוץ״ לזה כאילו זו מצווה מובחרת.. מעין שותפות לפעולה שחורה שמצערת את הקב״ה. אולי אפילו מתגרה בגורל.
מטרת כתיבת הודעה זו היא בקשה להאיר את עיניי ואולי גם ייעוץ והכוונה
תשובה:
בכל מקרה אתה פסול לעדות עבורו מחמת קירבת המשפחה. בית הדין כבר ידאג לעדים כשרים הוא לא צריך להביא כאלו יחד איתו. באם אחיך זקוק לתמיכתך בשעה קשה זו בודאי תבוא איתו, מי יתמוך בו אם לא בני המשפחה… אבל עד לא תהיה בכל מקרה.
שיהיו בשורות טובות ותמיד רק שמחות!
מחילה מכבוד תורתו
לכל עדות שבתורה קרובים פסולים חוץ מלעדות גירושין
כשהתגרשתי, אבא שלי היה עד, וגם אחות של גרושתי העידה
ראה שו"ע אבהע"ז סי' קל. אתה אולי לא מדבר על עדות ממש, אלא על מה שבית הדין מבררים שמות, ומבררים שאכן הייתם נשואים וכו', העדים על הגט צריכים להיות כשרים.
נכון אני מדבר על העדים שתפקידם לאשרר שפלוני מתקרא בפי הבריות כך וכך.
אלה העדים היחידים שהזוג שמתגרש מתבקש להביא לבית הדין.
על דבר עדות נתינת הגט בידה, הדיינים עצמם שבבית הדין הם שמעידים.
זה מעמד לא נעים במיוחד, אבל לפעמים (במקרים מעטים בהם דעת תורה עם כתפיים רחבות מורה שאכן חובה ואפילו מצווה להתגרש) זו ממש "לידה מחדש"
זו לא עדות כמובן אלא בירור בעלמא של בית הדין כדי לדעת איך לכתוב את השמות.
בדרך כלל לא הדיינים הם העדים אלא יש בבתי הדין אנשים שזה התקן שלהם, לשמש כעדי גירושין.
למה לא עדות? הם מעידים שמכירים את פלוני ושפלוני מתקרא כך וכך ומכירים אותו כך וכך שנים.
אם היה צריך לזה עדות ממש הם לא היו נאמנים, ולאיסורים הוא גם נאמן כמוהם, זה לא הנושא, זה יותר סוג של סיעור מוחות, כשאתה שואל אדם איך קוראים לו הוא לא תמיד זוכר הכל, האבא פתאום נזכר למעשה קראנו לו בברית גם משה, בצבא קראו לך מומו אתה לא זוכר? וכיוצא בזה. שואלים גם את האיש על האשה ואת האשה על האיש ובודקים תעודות ומסמכים.
מדוע קורעים ומשמידים את שטר הגיטין אחרי שטרחו וכתבו בדיו ונוצה על קלף?
פשוט משמידים אותו,ובית הדין מנפיק אישור על מתן הגט
אבל את הגט עצמו משמידים..
כדי שלא יוציאו לעז על הגט. זה יגיד האות הזו לא כתובה טוב וכו'…. ויש עוד שני טעמים, שלא יבוא לידי האשה ותבוא לגבות כתובתה (בבא מציעא יח ע"א). על פי גיטין (סד ע"א) שבשעת הגזירה הוצרכו לקרוע שלא תבעלנה על ידי הגמון.
השאר תגובה