שאלה:
בס"ד
היי, אשמח לתשובה לשתי שאלות:
א. תבשיל חריף כשר לפסח, שלתוכו נפלה והתבשלה קודם הפסח חתיכת חמץ שנפגמה מחומרי ניקוי, ואין פי 60 בתבשיל כנגדה.
האם החריף משביח את חתיכת החמץ הפגומה? או שמה שאנו אומרים שחריף משביח זה דווקא בטעם שבלוע בכלים שאינן בני יומן, אבל אם מדובר בחתיכת איסור שנפגמה מחומר ניקוי, אין החריף משביח אותה.
אם אפשר מקור לתשובה.
ב. מה דין סיר שהתבשלה בו תערובת חמץ האסורה רק מצד דין מעמיד חמץ שיש בה שאינו בטל בשישים. האם תבשיל שיתבשל לאחר מכן בסיר זה יאסר לפסח?
אם אפשר גם מקור לתשובה זו אשמח.
תודה.
תשובה:
לא מצאנו בשום מקום שמאכל חריף משביח מאכל אחר שהתערב בו. יצויין, שלענין נטל"פ יש מחלוקת שו"ע ורמ"א האם הוא מותר בפסח כמו בשאר איסורים, או שכשם שחמץ אסור במשהו כך הוא אסור גם בנטל"פ, כפי שהחמיר הרמ"א.
כיון שלגבי הבליעות אין כאן ענין של מעמיד אלא רק לגבי הממשות – הרי הוא בטל, ראה רבי יהונתן אייבשיץ בקובץ מוריה קג-קד עמ' טז.
ראה דברי הגר"ז או"ח תנא, סא, שיש להגעיל חבית שבלעה מי דבש מחשש שמי דבש אלו הועמדו בשמרי מי דבש שהועמדו משמרי שכר.
זה לשונו, (מתוך ביאור דברי שלום, את ההערות לא הבאתי)
אבל חבית של מי דבש520 שנתבשל ביורה שבישלו בה שכר, אפילו היתה בת יומה מבישול השכר, מכשירין החבית לפסח על ידי הגעלה או מילוי ועירוי521. שהרי יש מתירין לשתות המי דבש עצמו בפסח, לפי שהוא נותן טעם בן נותן טעם כמו שנתבאר בסי' תמ"ז522 ע"ש (ולפי מה שנתבאר שם523, היתה החבית מותרת בלא שום הכשר, רק שינקרה היטיב, שהרי מה שבלוע בה הוא נותן טעם בן נותן טעם524, והוא מותר לדברי הכל כמו שיתבאר בסימן תנ"ב525. אלא שלפי שיש לחוש שמא פעם אחת היה שכר בחבית זו, או שמא נתחמץ מי דבש זה בשמרים של מי דבש שנתחמץ בשמרי שכר, או שנתבשל ביורה של יי"ש, עיין סי' תמ"ב526 ותמ"ז527, לכך צריך להכשירה).
האם זה דבר מוסכם או שזו דעת יחיד שלו?
זה כמובן תלוי במציאות החיים, וצריך לדעת אם החשש הזה קיים גם היום…
לא הבנתי איך זה שייך למציאות החיים.
השאלה היא האם תערובת שנאסרה מצד מעמיד ובושלה בכלי, טעמה הבלוע בכלי אוסר את התבשיל הבא
אחריו? בימינו יש גם הרבה חומרים מעמידים אחרים, ובתקופתו זה היה שמרים. אבל הכלל צריך להיות אותו כלל, האם מעמיד הבלוע בכלי אוסר או לא?
כוונתי היתה לדוגמא שנקט, הדין שנקט אינני יודע לו חולקים.
השאר תגובה