שאלה:
כבוד הרב שלום אם אני אוכל כריך חביתה ובתוכה יש עגבנייה צריך לברך רק על החביתה או גם על העגבניה? תודה ויןם טוב
תשובה:
לא מברכים לא על החביתה ולא על העגבניה, רק על הלחם! בסעודה שיש בה לחם לא מברכים על כל הדברים הבאים לשובע, ובודאי לא מה שטפל ללחם עצמו, אבל גם מה שלא, למשל אורז עוף תפוח אדמה וכו', כלומר גם אם החביתה והעבניה לא היו בתוך הלחם, אלא בלחם רק חמאה ובצלחת כל מיני מאכלים – לא מברכים עליהם הכל טפל לפת.
על קינוחים מברכים גם בסעודת פת [למעט עוגות שהם ספק פת].
מקורות:
ראה הפרטים בשו"ע סי' קעז.
כריך מזונות?
גם אז לא מברכים על החביתה. אישית אגב אינני אוהב כריכי מזונות… גם בעיה של קביעות סעודה גם בעיה להגדיר האם זה אכן מזונות.
כונתי היתה למ"ש:
"למשל אורז עוף תפוח אדמה וכו', כלומר גם אם החביתה והעבניה לא היו בתוך הלחם, אלא בלחם רק חמאה ובצלחת כל מיני מאכלים – לא מברכים עליהם הכל טפל לפת."
זה כמובן נכון, אף שבזה בודאי יש בעיה של קביעות סעודה כדברי המגן אברהם הידועים שכל המאכלים מצטרפים, זו כמובן מחלוקת ואצל הספרדים יש שחלקו על דבריו, אבל זו שוב שאלה גדולה של ספק חיוב ברכת המזון, וממילא גם ספק ברכות על המאכלים האלו ואין לעשות זאת.
וכן הדין בשתיה?
השתייה לא תסייע לקביעת סעודה אבל אם יש דין קביעת סעודה יש לך בעיה גם עם הברכה על השתיה.
השאר תגובה