לתרומות לחץ כאן

העתקת רשימת מיילים

שאלה:

יש קבוצה במייל של מאות עורכים. קבוצה מתוכם נפגעו מההתנהלות וכו', ופתחו קבוצה נפרדת, והעתיקו (בתחכום) את כל רשימת כתובות המייל מהרשימה הקודמת ושלחו לכולם בקשת הצטרפות לקבוצה החדשה.
האם מותר להם להשתמש ברשימה הזו להקמת הקבוצה החדשה? ואם לא – האם מותר להשתתף ולהיות חבר בקבוצה החדשה הזו?
יצויין שהמנהל של הקבוצה הראשונה עמל הרבה על איסוף הכתובות במשך כמה חודשים.
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

אסור להשתמש בטרחה שאדם טרח לעסק שלו. ויש בזה משום איסור יורד לאומנותו של חברו. למרות שבהלכה זה מוזכר לגבי איבוד הפרנסה של השני, אבל מסתבר שכל מידע שאדם טרח בה העבודה שייכת לו ואסור לאחרים לגנוב את הטרחה שלו ולהשתמש למטרה מתחרה.

בהצלחה.

מקורות:

בהלכה מובא (שו"ע חו"מ סימן רעג סעיף יד וטז) שאדם שפרס מצודה עם מזון, ובאו דגים לכיוון המצודה אסור לאדם אחר לפרוס מצודה לצידו ולקחת את הדגים שבדרך למצודה. ויש מבארים שהדגים נכנסו נתפסו במצודה, אבל המצודה אינה כלי ולא זכה בעל המצודה בדגים, אפ"ה אסור לאחר לקחתם כיון שטרח עבורם – ויש בזה משום יורד לאומנותו של חברו. וכן עני המנקף בזית – מנענע את עץ הזית שיפלו זיתים, ובא אחר ונוטל את הזיתים, למרות שלא קנה את הזיתים אסור לאחר לקחתם, ויש בזה משום גזל מדרבנן. מבואר שאדם שטרח ועשה פעולה אסור להשתמש בטרחה שלו ולקפח את פרנסתו. מסתבר שכל טרחה ששווה ממון והבעלים מקפידים עליו, שאסור לאחרים לקחת את הטרחה ובפרט כאשר מדובר שרוצה להקים קבוצה מתחרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל